Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - tutustuvat kasvatustieteen tutkimuskohteen olemukseen - tutustuvat kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologisiin lähtökohtiin ja keskeisiin tutkimusmenetelmiin - hahmottavat tieteellisen ongelmanratkaisuprosessin kulun - osaavat hakea tieteellistä tutkimustietoa eri tietolähteistä sekä arvioida käsittelemäänsä tietoa.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään tieteellisen toiminnan perusteisiin, tutkimuksen tekemiseen sekä kasvatustieteiden metodologian ja menetelmien peruskysymyksiin. Jaksolla käsitellään kasvatustieteellisen tutkimuksen lähtökohtia, kysymyksenasetteluja, analyysin keskeisiä menetelmiä sekä tutkimuksen raportointia ja tutkimustulosten kriittistä arviointia. Opintojakson tiedetausta: Tutkimusmetodologia.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Lisäksi pääaineopiskelijoille voidaan järjestää enintään 12 t pienryhmätyöskentelyä.
Vaadittavat opintosuoritukset
Opintojakson suoritustavoista sovitaan tarkemmin ensimmäisellä luennolla vastuuopettajan kanssa.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Uusitalo, H. 1991. Tiede, tutkimus ja tutkielma. Johdatus tutkielman maailmaan. WSOY.
Heikkilä. T. 1999. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Eskola, J. & Suoranta, J. 1998. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
Vaihtoehtoista kirjallisuutta kurssilla annettavan ohjeistuksen mukaisesti:
Scott, D. & Usher, R. (eds.) 1996. Understanding Educational Research. London: Routledge.
Aaltola, J. & Valli, R. (toim.) 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I-II. PS-kustannus.
Nummenmaa, L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Tammi.
Metsämuuronen, J. 2003. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp.
Ruoppila, I., Hujala, E., Karila, K., Kinos, J,. Niiranen, P. & Ojala, M. 1999. Varhaiskasvatuksen tutkimusmenetelmiä. Atena Kustannus.
Opintojaksolla hyödynnetään kasvatustieteen opinnöytetöitä (gradut, lisensiaatintyöt ja väitöskirjat) http://tutkielmat.uta.fi http://acta.uta.fi