Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tuntee hoitotieteen historialliset ja tieteenfilosofiset lähtökohdat - ymmärtää tieteellisen tiedon merkityksen hoitotieteen kehittymisen kannalta - tiedostaa tieteellisen toiminnat pääperiaatteet hoitotieteen kannalta - osaa kuvata hoitotieteen tieteenalana pääpiirteissään - tuntee perhehoitotieteen peruslähtökohdat
Sisältö
Hoitotieteen historiallinen kehitys. Hoitotieteen tieteenfilosofiset lähtökohdat. Tieteellinen tieto ja sen tuottaminen hoitotieteen tehtävänä. Hoitotiede tieteenä. Perhehoitotiede hoitotieteen osa-alueena.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Aktiivinen osallistuminen keskusteluluennoille. Pienryhmissä tehdyt kirjalliset tehtävät.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Osallistumisen aktiivisuus, kirjalliset tehtävät.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Friedman M.M, Bowden V.R & Jones E.G. 2003. Family Nursing: theories research, theory, and practice. 5th edition. Prentice Hall.
Bomar P (eds). 2004. Promoting health in families: applying family research and theory to nursing practice. 3rd edition. Saunders.