Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - perehtyvät varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alkuopetuksen nykyiseen opetussuunnitelmajärjestelmään - kehittävät opetussuunnitelmien laadintaan, arviointiin ja kehittämiseen liittyvää osaamistaan
Sisältö
Opintojaksolla opiskelijat perehtyvät opetussuunnitelmien laadinnan, arvioinnin ja kehittämisen teoreettisiin ydinkysymyksiin. Analysoinnin kohteena ovat opetussuunnitelmien perusteet, opetussuunnitelmat sekä käytännön opetussuunnitelmatyön prosessit, joissa rakennetaan varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen pedagogista jatkumoa.
Osallistuminen ohjattuun opetukseen ja harjoitustyö.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy harjoitustyön arvioinnin perusteella.
Suositellut suoritusajankohdat
2. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Nummenmaa, AR., Karila, K., Joensuu, M. & Rönnholm, R. 2007. Yhteisöllinen suunnittelu päiväkodissa. Tampere: Tampere University Press. Heikka, J., Hujala, E. & Turja, L. 2009. Arvioinnista opiksi: havainnointi, arviointi ja suunnittelu varhaispedagogiikassa. Vantaa: Printel Oy. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. 2005. Oppaita 56. Stakes: Helsinki, 2. tarkistettu painos. http://varttua.stakes.fi/NR/rdonlyres/DD04983E-D154-4FE4-90A1-E2690175BE26/0/vasu.pdf Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2000. Opetushallitus. Helsinki: Yliopistopaino. http://www.oph.fi/pageLast.asp?path=1;443;5238;5504;5507