Opiskelija perehtyy esi- ja alkuopetusikäisen lapsen matemaattiseen ja luonnontieteelliseen ajatteluun ja ajattelun kehittämiseen. Opiskelija saa tiedollisia ja taidollisia valmiuksia ohjatakseen lapsia näkemään matematiikka ja luonnontieteet tärkeinä vaikuttajina oppilaan henkisessä kasvuprosessissa sekä ymmärtämään teknologia arkipäivän ilmiöissä. Lisäksi opiskelija saa matematiikan, luonnontiedon ja teknologian opetukseen ja ohjaukseen kokemuksellisen ja elämyksellisyyden valmiuksia.
Sisältö
- matematiikka esiopetuksen sisältöalueena ja oppiaineena alkuopetuksessa - ympäristö- ja luonnontieto (myös fysiikka ja kemia) esiopetuksen sisällöissä ja oppiaineena alkuopetuksessa - didaktiikkaa - teknologia-askartelua, sähkörakentelua, toimintamateriaaleja ja tiedetehtäviä harjoitustöinä
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
6 t
0 t
Harjoitukset
40 t
0 t
Luennot ja harjoitukset jakaantuvat eri sisältöalueittain seuraavasti: Matematiikka 2 t luentoja ja 15 t harjoituksia Ympäristö- ja luonnontieto 2 t luentoja ja 10 t harjoituksia Teknologia 2 t luentoja ja 15 t harjoituksia
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Suositellut suoritusajankohdat
syksy 2011
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Matematiikka:
Räsänen, P., Kupari, P., Ahonen, T. & Malinen, P. (toim.) 2004 (soveltuvin osin). Matematiikka - näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. Jyväskylä, NMI.
Wass, S. 2003. Matematiikkaa unkarilaisilla sauvoilla. WSOY.
Hannula, M. & Lepola, L. 2006. Matemaattisten taitojen kehittyminen esi- ja alkuopetuksen aikana: Mitkä tekijät ennakoivat aritmeettisten taitojen kehitystä? Teoksessa Kohti koulua, toim. J. Lepola & M. M. Hannula. Turun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja A 205/2006, 129-153.
Mattinen, A., Hannula, M. M. & Lehtinen, E. 2006. Katsotaanpas kuinka monta jalkaa tällä toukalla on! - Lapsen ohjaaminen lukumäärien havaitsemiseen ja käsittelemiseen. Teoksessa Kohti koulua, toim. J. Lepola & M. M. Hannula. Turun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja A 205/2006, 155-187.
Ympäristö- ja luonnontieto:
Viiri, J. 2005. Miten opetan fysiikkaa ja kemiaa alakoulussa. WSOY.
Aho, L. ym. 2003. Opetus, opiskelu ja oppiminen ympäristö- ja luonnontiedossa. WS Bookwell.
Feasey, R. 2005. Creative Science. Achieving the WOW factor with 5-11 year olds. London: Davis Fulton Publishers.
Teknologia:
Eevi ja Eemeli tiedemaassa. 2004. Taloudellinen tutkimustomisto.
Sundsten, B. & Järger, J. 2002. Nuoren tutkijan opas. IEA. Förlaget AB. Västerås.
Wilkes, A. 1990. Hauskaa tiedettä. Tammi.
Colliander, H. & Aittomäki, R. 1998. Liikkuvat lelut. Perinteisiä puuleluja. Tammi.
Dunn, S. A. 1993. Introduction to Craft, Design and Technology. London: Collins Educational.
Hann, J. 1992. Kiehtovat luonnontieteet. Singapore.