Opintojakso koostuu opetusta koskevan tutkimuksen toteuttamisesta, ohjatusta opetusharjoittelusta (12 op) sekä lukuvuoden kestävästä seminaarityöskentelystä.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - tuntevat erilaisten pedagogisten työyhteisöjen toimintaa, kulttuuria, johtamista ja kehittämistä sekä opettajan tehtäviä erilaisissa koulutusorganisaatioissa - tuntevat opetushallinnon lainsäädäntöä sekä erilaisten koulutusinstituutioiden yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti muodostuneita tehtäviä - tuntevat työelämän osaamisvaatimuksia, joita yliopistokoulutukselle asetetaan ja osaavat viestiä työelämään yliopistokoulutuksen antamista valmiuksista - osaavat käyttää erilaisia oppimisen, opettamisen ja ohjauksen menetelmiä ja toteuttaa pedagogista prosessia (havainnointi, suunnittelu, toteutus, arviointi) - osaavat toteuttaa ja raportoida pienen tutkimuksen oman alansa opetusta ja/tai oppimista koskevasta kysymyksestä -ovat omaksuneet reflektiivisen, kehittävän ja eettisen toimijuuden sekä tutkimusperustaisen käyttöteorian, jonka avulla voivat kehittyä myös jatkossa
Sisältö
Opintojakson alussa jokaiselle laaditaan hops, jonka toteutusta seurataan jakson aikana. Jakso koostuu ohjatusta opetusharjoittelusta (12 op) ja pienimuotoisesta tutkimuksesta. Opintojakson sisältönä on oma tutkiva ja kehittävä työskentely, johon liittyy ongelmanasettelua ja tulkintaa, tiedonhankintaa, kokeilemista ja arviointia.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Opinnot on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat saaneet opinto-oikeuden syventäviin opintoihin (20 op) opintokokonaisuudessa Opettajan pedagogiset opinnot / yliopistopedagogiikka. Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on suorittanut opetussuunnitelman mukaisesti Yliopistopedagogiikan perusopinnot 25 op sekä valinnaisia perus-, aine- tai syventäviä opintoja 15 op tai vastaavat opinnot.
Toteutustavat
Opetusharjoittelu toteutetaan seuraavasti: yksi osa ohjatusta harjoittelusta tehdään omassa yliopistossa (8 op), toinen ammattikorkeakoulussa, aikuiskoulutuksessa tai toisella asteella (3 op) ja kolmas esimerkiksi yrityksessä, tutkimuslaitoksessa, järjestössä, säätiössä, kaupungin työyhteisöissä tai vastaavissa (1 op). Opetushallinnon lainsäädäntöön perehdytään osana opetusharjoittelua. Opetusharjoittelu perustuu kirjalliseen suunnitelmaan ja sitä raportoidaan, sitä ohjaa päävastuullisesti yliopistopedagogiikan lehtori sekä tämän johdolla ohjausverkosto, jossa yhdistetään vertaisohjauksen muotoja, työpaikoilla saatua ohjausta ja arviointia sekä itsearviointia. Harjoittelupaikoissa tulee olla nimetty kontaktihenkilö, jonka kanssa harjoittelusta ja sen sisältämästä ohjauksesta on sovittu.
Tutkimusosuudessa muodostetaan omaan työhön liittyvä pedagoginen tutkimusongelma, jonka ratkomiseksi perehdytään syvällisesti johonkin soveltuvaan teoriaan tai lähestymistapaan, toteutetaan empiirisesti tiedonhankintaa jonkin aineistonkeruumenetelmän avulla (esim. osana opetusharjoittelua) ja raportoidaan artikkelimuodossa yliopistopedagogisen tutkimuksen kannalta relevantille yleisölle. Sekä opetusharjoittelua että tutkimusta tuetaan seminaarityöskentelyllä ja pienryhmäohjauksella.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Portfolio
suomeksi
Harjoittelu
suomeksi
Työskentelyä raportoidaan 1) suullisina ja kirjallisina esityksinä 2) tieteellisenä artikkelina, sekä 3) opetusportfoliona, johon dokumentoidaan opetusharjoittelu ja johon liitetään myös itsereflektiivinen pohdinta.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Arviointi kohdistuu siihen, miten opiskelija saavuttaa opintojakson aikana henkilökohtaiset ja opintojaksokohtaiset tavoitteet.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Soveltuva kirjallisuus neuvotellaan henkilökohtaisen opintosuunnitelman pohjalta.