Neurologisperäisten motoristen puhehäiriöiden syyt, niiden puheterapeuttiset arviointi- ja terapiamenetelmät. Erilaiset afasiaoireistot, dementiaan, aivovammoihin liittyvät kielelliset ja ei-kielelliset viestinnän häiriöt sekä niiden diagnosointi- ja kuntoutusmenetelmät.
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii ymmärtämään aikuisten erilaisten puheen ja kielen ja vuorovaikutuksen häiriöiden syitä ja ilmenemis-muotoja sekä ottaa haltuunsa niiden diagnostiikan ja kuntoutuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija saa myös valmiudet ohjata asiakkaan läheisiä ja hoitajia vuorovaikutuksen ja kielellisen viestinnän tukemiseksi.
Sisältö
Luennot demonstraatioineen ja harjoituksineen (50 t) ja kirjallinen kuulustelu tai essee
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
40 t
0 t
Itsenäinen työskentely
90 t
0 t
Seminaari
6 t
0 t
Harjoitukset
10 t
0 t
Lukupiiri
30 t
0 t
Harjoitukset tarkoittavat demonstraatioita ym aihepiirin harjoituksia
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
2. vuoden syksy
Opintokokonaisuus jatkuu III-periodin ajan seuraava keväänä
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Duffy, J.R. (1995), Motor speech disorders. Substrates, differential diagnosis and management (soveltuvin osin) ja Yorkston, K.M, Miller, R.M, & Strand, E.A (1995), Management of speech and swallowing disorders in degenerative disease (luvut 1 ja 2) ja Luria, A.R. (1973), The Working Brain. An Introduction to Neuropsychology (soveltuvin osin) ja Code, C. & Müller, D (1995),Treatment of Aphasia: From Theory to Practice (soveltuvin osin) ja Basso, A. (2003), Aphasia and Its Therapy (luvut 2, 4, 10). Mahdollinen muu opettajan valitsema kirjallisuus ja muu mahdollinen opettajan antama oheiskirjallisuus