Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää oppijan käyttäytymisen haasteiden huomioon ottamisen tärkeyden opettajan työssä. Hän on perehtynyt koulussa vaadittaviin vuorovaikutustaitoihin lapsen kehityksellisestä ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta katsottuna. Lisäksi opiskelija tiedostaa roolinsa oppimisympäristön turvallisuutta lisäävien tekijöiden joukossa.
2) Honkatukia, P. & Kivivuori, J. (toim.) 2006. Nuorisorikollisuus. Määrä, syyt ja kontrolli. Helsinki: Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen julkaisuja 221. http://www.optula.om.fi/37148.htm 3) Salmivalli, C. 2005. Kaverien kanssa: vertaissuhteet ja sosiaalinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. 4) Moilanen, I., Räsänen, E., Tamminen, T., Almqvist, F., Kumpulainen, K. & Piha, J. (toim.) 2004. Lasten- ja nuorisopsykiatria. Helsinki: Duodecim.