x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKE2.4 Tekstitaidot 3 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X

Osaamistavoitteet

Opiskelijan käsitys luku- ja kirjoitustaidosta syvenee. Hän harjaantuu erilaisten tekstien kriittisessä analyysissä ja perehtyy kirjoittamisen prosessiin. Opiskelija omaksuu kielenhuollon periaatteita ja osaa soveltaa kielitietoa tekstien analyysissä, tekstien muokkauksessa ja arvioinnissa.

Sisältö

Kurssilla analysoidaan erilaisia tekstejä äidinkielen kouluoppimisen näkökulmasta korostaen medialukutaitoa. Erilaisista teksteistä tutkitaan niiden taustoja, rakennetta ja tyyliä. Kirjoittamista tarkastellaan prosessina perehtymällä kirjoittamisen ohjaukseen, palautteenantoon ja arviointiin.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Ryhmätyöskentely 20 t 0 t

Vaadittavat opintosuoritukset

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Kurssi arvioidaan harjoitustöistä kootun portfolion perusteella.

Suositellut suoritusajankohdat

3. vuoden syksy
4. vuoden syksy

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Hiidenmaa, P. 2003. Suomen kieli – who cares? Helsinki: Otava.
Luukka, M-L. & Jääskeläinen, P. (toim.) 2004. Hiiden hirveä hiihtämässä. Hirveä(n) ihana kirjoittamisen opetus. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Suomen kieli ja kirjallisuus (Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2009–2010
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos