Äänihäiriöiden syyt, logopediset arviointimenetelmät ja ääniterapiamenetelmät.
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii äänen häiriöiden syitä ja ilmenemismuotoja sekä oppii niiden diagnostiikan ja kuntoutuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija saa myös valmiudet ohjata asiakkaan läheisiä ja hoitajia.
Sisältö
Luennot demonstraatioineen ja harjoituksineen ja kirjallinen kuulustelu tai oppimispäiväkirja
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
30 t
0 t
Itsenäinen työskentely
41 t
0 t
Harjoitukset
10 t
0 t
Harjoitukset sisältävät aihepiirin demonstraatioita ja muita harjoituksia
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
2. vuoden kevät
Kirjallisuus/Oppimateriaali
soveltuvin osin seuraavista: Sala, E., Sihvo, M. & Laine, A. (2003). Ääniergonomia. Toimiva ääni työvälineenä ja Stemple, JC, Leslie G & Gerdeman Klabe, B (1995 ). Clinical voice pathology theory and management ja Andrews, ML. & Summers, AC. (2004). Voice treatment for children and adolescent ja muu mahdollinen opettajan valitsema kirjallisuus.