x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2011–2012
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
ITIMA32 Informaatiolukutaidon kirjatentti 4 op
Vastuutaho
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media
Vastuuhenkilö
Professori (tiedonhaku)

Osaamistavoitteet

Antaa käsityksen informaatiolukutaidon ulottuvuuksista tiedonhaun ja -hankinnan sekä oppimisen näkökulmista.

Sisältö

Informaatiolukutaidon teoreettiset viitekehykset, ammatilliset tulkinnat ja opetukselliset haasteet kirjastojen projektina. Tiedonhankinnan ohjauksen integrointi opetukseen. Informaatiolukutaito ja uudet oppimiskäsitykset.

Vaadittavat opintosuoritukset

Arviointi

Numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Sormunen & Poikela (toim.), Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen. TUP 2008.

JA YKSI KIRJA RYHMÄSTÄ A JA RYHMÄSTÄ B.

Ryhmä A:

1. Andretta, Information literacy: A practioner's guide. Chandos 2005 tai
2. Webb &Powis, Teaching information skills. Facet 2004.

Ryhmä B:

1. Bruce, Informed learning. ACRL 2008.
2. Henri & Asselin (toim.), Leadership issues in the Information literate school
community. Libraries Unlimited 2005. Verkossa: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=cookie,ip,uid&db=nlebk&AN=192888&site=ehost-live
3. Limberg & Folkesson, Undervisning in informationssökning. Valfrid 2006. Verkossa: http://bada.hb.se/dspace/bitstream/2320/2400/1/Limberg.pdf.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Informaatiotieteiden yksikkö
Uudet lukutaidot ja pedagogiikka (Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media)
Informaatiotieteiden yksikkö