Tavoitteena on, että opiskelijat tutustuvat lahjakkuuden ja oppimisvaikeuksien teoreettisiin taustoihin ja opetuksen perusteisiin.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään oppimisvaikeuksien neurokognitiivisia mekanismeja, sekä varhaisen puuttumisen ja kuntouttavan opetuksen periaatteita. Lahjakkuutta ja lahjakkaiden kasvatusta lähestytään teoreettisten mallien ja käytännön sovellutusten avulla.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
9 t
0 t
Itsenäinen työskentely
126 t
0 t
Harjoitukset
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
1) AHVENAINEN, O. & HOLOPAINEN, E. 2000. Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet. Teoreettista taustaa ja opetuksen perusteita.
2) LYYTINEN, H., AHONEN, T., KORHONEN, T., KORKMAN, M & RIITA, T. 2002. Oppimisvaikeudet. Neuropsykologinen näkökulma. Helsinki: WSOY.
3) KASKI, M., MANNINEN, A., MÖLSÄ, P. & PIHKO, H. 2002. Kehitysvammaisuus. Helsinki: WSOY.
4) UUSIKYLÄ, K. 1994. Lahjakkaiden kasvatus. Helsinki: WSOY.