Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee keskeiset median käyttöä ja yleisöjä koskevat teoria- ja tutkimusperinteet sekä mediatuotannon, -sääntelyn ja -käytön suhteet. Jakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet ymmärtää ja tutkia median efektejä kansallisuuksiin, etnisyyksiin, luokkiin, sukupuoleen jne. liittyvien identifikaatioiden tuottamisessa. Hän kykenee analysoimaan median representaatioita ja muita mediaan liittyviä käytänteitä yhteiskunnallisen vallan näkökulmasta.
Sisältö
Jaksolla paneudutaan luentojen, kirjallisuuden ja esseen ja/tai tutkimusprojektin avulla median vastaanotto-, käyttö- ja yleisötutkimuksen kehitykseen ja nykytilaan sekä tarkasellaan lähemmin median kytkeytymistä identiteettien ja valtarakenteiden tuottamiseen ja uusintamiseen.
Toteutustavat
Luennot (20 h), kirjallisuus ja essee ja/tai tutkimusprojekti.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Essee
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Projekti / käytännön työ
suomeksi
Essee
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
3
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjallisuutta sopimuksen mukaan (vähintään 3 teosta), esimerkiksi seuraavista:
Nightingale (ed.): The handbook of media audiences. Wiley-Blackwell, 2011.
Bilandzic, Patriarche & Traudt (eds.): The social use of media: cultural and social scientific perspectives on audience research. ECREA Book Series (ilmestyy keväällä 2012).
Bird: The audience in everyday life. Routledge, 2003.
Hagen & Wasco (eds.): Consuming audiences?: production and reception in media research. Hampton Press, 2000.
Berker et al.:Domestication of media and technology. Open University Press, 2006.
Longhurst: Cultural change and ordinary life. Open University Press, 2007.
Ross & Nightingale: Media and audiences. Open University Press, 2003.