Kurssi johdattelee intertekstuaalisen maailman ymmärtämiseen visuaalisen kulttuurin näkökulmasta. Koko kurssi on tarkoitettu luokanopettajaopiskelijoille ja osa-alue mediakulttuuri myös varhaiskasvatuksen opiskelijoille. Kurssin voi suorittaa myös valinnaisena opintojaksona.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - osaavat lukea ja tulkita intertekstuaalista ympäristöään sekä tuntevat digitaalisen median ominaispiirteet - ymmärtävät kuvan erilaiset merkitystasot sekä niiden historiallisen muotoutumisen - opintojakson suoritettuaan opiskelijat tuntevat keskeiset kuvataide- ja mediakasvatuksen käsitteet, osa-alueet, menetelmät ja näkökulmat ja kykenevät soveltamaan niitä opetuksen, oppimisen ja opiskelun tilanteissa.
Sisältö
Kuvakulttuurin ajankohtaiset ilmiöt. Kuvan suhde maailmaan: Kuvan muuttuvat merkitykset. Kuvan imitatiivinen/ikoninen, symbolistinen ja indeksinen/viittaava luonne. Väriopin ja kuvasommittelun perusteet. Kuvan kohtaaminen pedagogisena kysymyksenä. Mediakulttuurin ajankohtaiset ilmiöt, mediakasvatuksen lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet, opetussuunnitelmat ja koulun arki, medioita hyödyntävät työtavat, käytännöt ja aineistot, median vaikutukset, tietoverkot, sosiaalinen media ja informaatio- ja medialukutaito sekä visuaalinen lukutaito. Erityisesti kiinnitetään huomiota digitaalisen median mahdollistamaan monikanavaiseen viestintään ja perinteisten medioiden yhteenliittymiseen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
24 t
0 t
Ryhmätyöskentely
10 t
10 t
Itsenäinen työskentely
89 t
20 t
Harjoitukset
12 t
0 t
Ryhmätyöskentely kuvataiteen sivuaineopiskelijoiden johdolla.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Arviointiperusteet kurssin johdantoluennolla