Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetusta erilaisissa oppimisympäristöissä hyödyntäen opetuksessa hoitotieteellistä ja muuta tutkimustietoa, opetussuunnitelmaa sekä erilaisia oppimisteorioita.
Sisältö
Oppimisteoriat opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opetussuunnitelmat ja niiden käyttö ja kehittäminen. Luokkaopetuksen perusmenetelmiä. Ohjaaminen kliinisessä ympäristössä. Simulaatio-opetuksen perusteet. Verkko-opetuksen perusteet. Draaman ja osallistavan teatterin työmuotoja opetuksessa. Hoitotieteellisen ja muun tutkimustiedon käyttö opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Oppimisen ja opetuksen arviointi.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Ryhmätyöskentely
Seminaari
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Osallistuminen keskusteluluennoille, yhteistoiminnalliseen työskentelyyn ja seminaareihin, oppimispäiväkirjan laatiminen ja hyväksytty ryhmätentti.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Hyväksytty kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista keskusteluluennoille ja yhteistoiminnalliseen seminaarityöskentelyyn, ryhmätehtävän tekemistä ja esittämistä seminaarissa sekä oppimispäiväkirjan laatimista ja hyväksyttyä ryhmätenttiä. Oppimispäiväkirjassa ja ryhmätentissä tulee osoittaa osaamistavoitteiden hyvää hallintaa.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Cannon S, Boswell C. 2011. Evidence-Based Teaching in Nursing: A Foundation for Educators. Jones & Bartlett, USA.
Keating S. 2010. Curriculum development and Evaluation in Nursing. 2nd Edition. Springer, NY, USA. (Myös e-kirjana).
Ojanen S. 2009. Ohjauksesta oivallukseen – Ohjausteorian käsittelyä. Palmenia, Helsinki.
Karkkulainen M. 2011. Siivet selkään, draamakengät jalkaan. Kohtaamisia draaman pedagogisilla näyttämöillä. Tmi Raija Airaksinen, Helsinki.
Frisk T. 2008. Opas arvioinnista kouluttajille. Educa-Instituutti.
Hale T., Ahlschlagen P. 2010. Simulation Scenarios For Nursing Education. Cengage Learning. (Myös e-kirjana).