Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - tietävät kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologisia lähtökohtia ja keskeisiä tutkimusmenetelmiä, tieteellisen tutkimusprosessin vaiheet ja kasvatustieteiden tutkimuskohteita - osaavat hakea tutkimustietoa ja arvioida sitä kriittisesti - tunnistavat tutkimusprosessin eri vaiheisiin sisältyviä eettisiä kysymyksiä ja tietävät tieteellisen lukemisen, kirjoittamisen ja argumentoinnin perusteet
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään tieteellisen toiminnan perusteisiin, tutkimuksen tekemiseen sekä kasvatustieteiden metodologian ja menetelmien peruskysymyksiin. Opintojaksolla käsitellään kasvatustieteellisen tutkimuksen lähtökohtia, kysymyksenasetteluja, tutkimusmenetelmiä, tutkimusetiikkaa sekä tutkimuksen raportointia ja tutkimustulosten kriittistä arviointia.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Pienryhmäopetus
12 t
0 t
Itsenäinen työskentely
111 t
0 t
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat osallistuvat luento-opetuksen lisäksi pienryhmätyöskentelyyn (max 12 t) omissa ryhmissään (elokas, lo, vk). Opintojaksokohtaiset opettajatiimit suunnittelevat toteutuksen ja vaadittavat opintosuoritukset eri toteutusvaihtoehtoihin.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennoista oppimispäiväkirjaOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
KirjatenttiKirjallinen tentti
2 op
suomeksi
PienryhmäopetusHarjoitustyö(t)
1 op
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennoista oppimispäiväkirjaOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
KirjatenttiKirjallinen tentti
3 op
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
3
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
RaporttitenttiKirjallinen tentti
5 op
suomeksi
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto muille opiskelijoille (raporttitentti, 5 op): opiskelijat, jotka ovat jossakin kasvatustieteiden lähitieteissä suorittaneet vastaavansisältöisen ja -laajuisen tutkimuskurssin, voivat suorittaa kurssin tenttimällä kolme kasvatustieteellistä tutkimusta.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Eskola, J. & Suoranta, J., Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino. 1998.
Kakkuri-Knuuttila, M-L. & Heinilahti, K., Mitä on tutkimus? Argumentaatio ja tieteenfilosofia. Gaudeamus. 2006.
Vilkka, H., Tutki ja Mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi. 2007.
Viskari, S., Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Opas kirjoittamiseen ja seminaarityöskentelyyn. Tampereen yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 2009.
Lisäksi tai vaihtoehtoisesti sopimuksen mukaan artikkeleita tai sovittavia osia seuraavista: