Opiskelija - perehtyy yhtenäisen perusopetuksen opetukseen alaluokilla sekä kasvatustyön tavoitteisiin ja menetelmiin tällä kouluasteella, - osaa havainnoida ja ymmärtää oppilaiden yksilöllisiä oppimis- ja kasvuprosesseja sekä oppilaiden toimintaa ryhmän jäsenenä, - osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia matematiikan ja muiden aineiden opetustilanteita, - osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja ymmärtää yhteisöllisyyden ja vuorovaikutustaitojen merkityksen, - osaa havainnoida koulua eri näkökulmilta lapsen oppimis- ja kasvuympäristönä sekä - kykenee reflektoimaan pedagogista ajatteluaan.
Sisältö
Uskomukset ja käsitykset ihmisestä, tiedosta, oppimisesta ja opettamisesta
Opetussuunnitelmaan perehtyminen, erityisesti perusopetuksen alaluokkien osalta
Opettajan työhön perehtyminen sekä koulu toimintaympäristönä - Kasvatustyön tavoitteet perusopetuksen alaluokilla - Oppilaiden toiminnan havainnointi - Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi - Heterogeenisten opetusryhmien havainnointi ja opettaminen - Itse- ja vertaisarviointi
Opetettavan oppiaineen erityispiirteet
Oppimateriaalit ja oppimisympäristöt
Vaadittavat opintosuoritukset
Henkilökohtaisen harjoittelusuunnitelman sisällöstä ja toteutuksesta sovitaan didaktiikan lehtorin kanssa ennen harjoittelun alkamista.
Opetuksen seuraamista ja avustamista, 6-8 pidettyä oppituntia ohjauksineen, ryhmä- ja yksilöohjauksia, muuta opiskelua opiskelijan henkilökohtaisen suunnitelman mukaan.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Harjoitteluraportti, henkilökohtainen harjoittelupalautekeskustelu ja oppilaitoksen palaute.
Harjoittelua on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole riittävästi saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.