Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - tuntevat ihmisen kasvun, identiteetin kehittymisen ja elämänkulun peruskäsitteet, -prosessit ja –kysymykset sekä ymmärtävät ja pystyvät kuvaamaan niiden liittymät kasvatuspsykologisiin ja –sosiologisiin teoriasuuntauksiin
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan ihmisen kasvun, kehityksen ja elämänkulun prosesseihin ja ilmiöihin kasvatuksen ja koulutuksen yksilöllisistä ja yhteisöllisistä näkökulmista.
Opintojakson tiedetausta: kasvatuspsykologia ja kasvatussosiologia.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Pienryhmäopetus
12 t
0 t
Itsenäinen työskentely
111 t
0 t
Tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille voidaan järjestää luento-opetuksen lisäksi pienryhmätyöskentelyä (max 12 t) omissa ryhmissään (elokas, lo, vk). Opintojaksokohtaiset opettajatiimit suunnittelevat toteutuksen ja vaadittavat opintosuoritukset eri toteutusvaihtoehtoihin.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
LuennotOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
PienryhmäopetusHarjoitustyö(t)
1 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjatentti pienryhmäopetukseen osallistuvilleKirjallinen tentti
2 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
LuennotOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjatentti opiskelijoille, jotka eivät osallistu pienryhmäopetukseenKirjallinen tentti
3 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Ensimmäinen suoritusvaihtoehto (luennot, kirjallisuus, pienryhmä) on tarkoitettu kasvatustieteiden yksikön tutkinto-opiskelijoille ja aineenopettajan pedagogisiin opintoihin hakeville muiden yksiköiden opiskelijoille.
Toinen vaihtoehto (luennot ja kirjallisuus) on tarkoitettu kasvatustieteiden perusopintoja valinnaisina/sivuaineopintoina suorittaville.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, I. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY. 2006.
Sankari, A. & Jyrkämä, J. (toim.), Lapsuudesta vanhuuteen: iän sosiologiaa. Vastapaino. 2001.
Lisäksi sopimuksen mukaan artikkeleita tai sovittavia osia seuraavista:
Aittola, T. (toim.), Kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä. Gaudeamus. 2012.
Antikainen, A. & Huotelin, H. (toim.), Oppiminen ja elämänhistoria. Kansanvalistusseura. 1996.
Antikainen, A. & Rinne, R. & Koski, L., Kasvatussosiologia. WSOY. 2010 (tai vanhemmat painokset).
Anttila, A-H., Kuussaari, K. & Puhakka, T. (toim.), Ohipuhuttu nuoruus?. Nuorten elinolot -vuosikirja. Nuorisotutkimusverkosto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL & Valtion nuorisoasiain neuvottelukunta. 2010. Verkossa osoitteessa: http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/6009360f-eeec-4da7-b1d0-1311124fed43
Dunderfelt, T., Elämänkaaripsykologia. Lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. WSOY. 1997.
Kronkvist E-L. & Pulkkinen, M-L., Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen. WSOY. 2007.
Lehtinen, E. Kuusinen, J., Vauras, M., Kasvatuspsykologia. WSOY. 2006.
Artikkeleita Kasvatus ja Aikuiskasvatus -lehdistä
(Johtajan päätös 29.1.2013, opetussuunnitelmaan lisätty teokset "Kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä" ja "Ohipuhuttu nuoruus? Nuorten elinolot -vuosikirja")