Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - osaavat kuvata digitaalisen median täyttämän ja kansainvälistyvän informaatioyhteiskunnan muutoksia - ymmärtävät erilaisia oppimisympäristöjä ja niiden kehitystä - hallitsevat muuttuviin oppimisympäristöihin liittyviä suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin taitoja
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan muun muassa oppimisympäristöajatteluun, digitaaliseen mediaan oppimisen tukena, verkkoyhteisöihin ja ohjaukseen verkossa sekä informaalin ja formaalin oppimisen välisiin jännitteisiin ja oppimisympäristöjen ja yhteiskunnan muutosten vaikutuksiin organisaatio- ja toimintakulttuuritasoilla. Opiskelija voi erikoistua oman valinnan mukaan esimerkiksi lasten ja nuorten tai aikuisten oppimisympäristöjen erityiskysymyksiin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
15 t
0 t
Itsenäinen työskentely
100 t
0 t
Lukupiiri
20 t
0 t
Luento-opetus sekä tehtävien ja kirjallisuuden suorittaminen verkkopohjaisessa lukupiirissä.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot ja opintopiiriOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Osallistuminen opetukseen (luennot) ja luentopäiväkirjan laatiminen. Kirjallisuuteen tutustuminen ja annettujen tehtävien suorittaminen verkkotyöskentelyssä (opintopiiri).
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja luentopäiväkirja sekä annettujen tehtävien ja kirjallisuuden suorittaminen verkkopohjaisessa lukupiirissä.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Davidson, C. N. & Goldberg, D. T., Future of Thinking: Learning Institutions in a Digital Age. MIT Press. 2010. (Saatavilla myös e-kirjana Nelli-portaalin kautta)
Manninen, J., Burman, A., Koivunen, A., Kuittinen, E., Luukannel, S., Passi, S. & Särkkä, H., Oppimista tukevat ympäristöt – Johdatus oppimisympäristöajatteluun. Opetushallitus. 2007.
Mason, R & Rennie, F., E-Learning and Social Networking Handbook. Resources for Higher Education. Routledge. 2008.
Selwyn, N., Gorard, S. & Furlong, J., Adult learning in the digital age. Information technology and the learning society. Routledge. 2006.
Wegerif, R., Dialogic Education And Technology. Expanding the Space of Learning. Springer-Verlag New York Inc. 2007.
Willoughby, T. & Wood, E. (Eds.), Children's Learning in a Digital World. Blackwell. 2008.