Suoritetaan moniammatillinen klinikkaopetus moniammatillisissa opiskelijaryhmissä. Vaihtoehtoinen suoritustapa moniammatillisen työn kokemusta omaaville on reflektiivinen essee.
Osaamistavoitteet
Opiskelija on tutustunut moniammatillisen työn teoreettisiin lähtökohtiin, lähestymistapaan ja työskentelyyn.
Sisältö
Orientaatio moniammatilliseen työhön (kaikille yhteinen), ohjattu klinikkatyöskentely moniammatillisessa opiskelijaryhmässä TAI hyväksytyn suunnitelman mukainen essee omaa moniammatillisen työn kokemusta reflektoiden ja kirjallisuutta hyödyntäen ja esitys esseeseminaarissa.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Riittävästi työkokemusta omaavat voivat suorittaa ko. kohdan omaa moniammatillista kokemustaan reflektoivana esseenä kirjallisuutta hyödyntäen.
Toteutustavat
Opiskelu tapahtuu yhteisessä orientaatioseminaarissa, sen jälkeen klinikkaopetuksena moniammatillisissa opiskelijaryhmissä TAI kirjoittamalla moniammatilliseen työkokemukseen perustuva essee kirjallisuutta hyödyntäen ja osallistumalla esseeseminaariin.
Vaadittavat opintosuoritukset
Orientaatioseminaariin osallistuminen ja ennakkotehtävien tekeminen (kaikki). Moniammatilliseen klinikkaopetukseen osallistuminen ja annettujen tehtävien tekeminen TAI esseen kirjoittaminen hyväksytyn suunnitelman mukaan omaa työkokemusta ja kirjallisuuutta hyödyntäen ja esseeseminaariin osallistuminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Aktiivinen osallistuminen. Tehtävien ja esseiden sisältö ja aiheen käsittely.
Suositellut suoritusajankohdat
Suositellaan 4.-6. vuodelle, opetusta tarjotaan joka periodissa.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Orientaatiota varten luetaan ennakkotehtävänä kaksi artikkelia, jotka käsittelevät moniammatillisuutta eri näkökulmista ja ovat johdantoa kurssiimme.
Launis, Kirsti (1997) Moniammatillisuus ja rajojen ylitykset asiantuntijatyössä. Teoksessa Juhani Kirjonen & Pirkko Remes & Anneli Eteläpelto (toim.) Muuttuva asiantuntijuus. Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto, 122-133.
Seikkula, Jaakko (1999) Reflektiivinen tiimi ja avoin dialogi - kun itse keskustelu tulee tärkeimmäksi. Teoksessa Jukka Aaltonen & Raili Rinne(toim.) (1999) Perhe terapiassa. Vuoropuheluja vuosituhannen vaihtuessa. Suomen Mielenterveysseuran Koulutuskeskus, 84-94.
Paavilainen & Pösö; Moniammatillinen orientaatio perheväkivaltaan. Teoksessa Paavilainen & Pösö (toim.) Lapset, perhe ja väkivaltatyö.WSOY.
Kun olet lukenut jaetut artikkelit, pohdi seuraavia kysymyksiä: Mikä sinua eniten kiinnosti ja innosti artikkeleissa? Mitä opit omaa asiantuntijuuttasi ajatellen? Mikä jäi askarruttamaan?
Kurssin prosessissa on mahdollisuus nostaa keskusteluun artikkelien lukemisen pohjalta heränneitä kysymyksiä.
Lisätietoja
Moniammatillisen klinikkaopetuksen uudistuvaa modulia on suunniteltu lukuvuoden 2007-2008 aikana kolmen laitoksen yhteisenä työnä. Moduli opetetaan ongelmaperusteisen opetuksen prosessia noudattaen ensimmäisen periodin alussa.