Pää- ja sivuaineopiskelijoille valinnainen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija - oppii tunnistamaan yhteiskunnan, kasvatuksen ja koulutuksen sukupuolistavia käytäntöjä ja rakenteita sekä - saa valmiuksia niiden kyseenalaistamiseen ja muuttamiseen.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan naistutkimuksen ja miestutkimuksen avaamia näkökulmia elinikäiseen oppimiseen, kasvatukseen ja koulutukseen. Tarkoitus on perehtyä, miten sukupuolta tuotetaan yhteiskunnassa ja koulutuksessa ja miten muut erot, kuten yhteiskuntaluokka ja etnisyys, kietoutuvat sukupuoleen eri toimintaympäristöissä, rakenteissa ja käytännöissä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Seminaari
21 t
0 t
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto sivuaineopiskelijoille: kirjallisuuden tenttiminen.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Seminaari: pienryhmissä tuotetut kirjalliset tehtävät ja kirjallisuuden suorittaminen seminaarissa sovittavalla tavalla.
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto sivuaineopiskelijoille: kirjallisuuden tenttiminen (3 teosta). Kirjallisuus suoritetaan kokonaisuutena. Katso kuulusteluajankohdat vastuuopettajalistasta laitoksen kotisivuilta.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Gordon, T., Holland, J. & Lahelma, E., Making spaces. Citizenship and difference in schools. Macmillan. 2000.
tai
Skelton, C. & Francis, B. (eds.), Feminist Critique of Education. Routledge. 2005. (sovittavin osin)
Jokinen, A. (toim.), Mies ja muutos. Tampere University Press. 1999.
Tolonen, T. (toim.), Yhteiskuntaluokka ja sukupuoli. Vastapaino. 2008.