Eurooppalainen viitekehys:
Didaktinen matematiikka, matematiikan oppiminen, l
Yleiskuvaus
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa kriittisesti arvioida matematiikan oppimisympäristöjä suhteessa matematiikan opetuksen viimeaikaisiin muutostrendeihin ja paradigmamuutoksiin ja osaa käyttää keskeisimpiä matematiikan opetuksen tieto- ja viestintäteknisiä sovelluksia.
Osaamistavoitteet
Opiskelija • tutustuu erilaisiin matematiikan oppimiskäsityksiin ja opetusjärjestelyihin • tottuu tarkastelemaan yliopistomatematiikan kurssien sisältöjä kouluoppimisen ja opetuksen näkökulmasta • perehtyy erityisesti lukukäsitteen rakentumisen ja geometrisen käsitteenmuodostuksen problematiikkaan sekä analyysin esikäsitteisiin • perehtyy moderniin laskentateknologiaan ja oppii käyttämään matematiikan työväline- ja opetusohjelmia • tutustuu tietoverkkojen käyttöön matematiikan opetuksessa
Sisältö
Matematiikan opetuksen paradigmat ja muutostrendit. Oppimiskäsitykset ja opetusjärjestelyt. Lukukäsitteen kehittyminen. Geometrisen käsitteenmuodostuksen perusperiaatteet. Analyysin esikäsitteet. Matemaattinen ajattelu ja sen esittäminen, päättely ja todistaminen kouluopetuksen eri tasoilla. Moderni laskentateknologia. Matematiikan työväline- ja opetusohjelmat. Tietoverkot ja matematiikka.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Kurssi on tarkoitettu Hämeenlinnan luokanopettajakoulutuksessa oleville sekä Tokl:n ns. Aikama-ryhmälle.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Seminaari
32 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja harjoituksiin sekä opintotehtävien hyväksytty suoritus.