Opiskelija ymmärtää lapsuuteen, nuoruuteen ja lastensuojeluun liittyviä erityiskysymyksiä.
Sisältö
Lapsuuden, nuoruuden ja lastensuojelun teemoihin syventyminen.
Vaadittavat opintosuoritukset
Opiskelija kirjoittaa yhdestä vieraskielisestä tai kahdesta suomenkielisestä kirjasta 5-10 sivun esseen. Esseestä sovitaan etukäteen kohdasta vastaavan opettajan kanssa.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
1. Ferguson, Protecting Children in Time. Child Abuse, Child Protection and the Consequences of Modernity. Macmillan 2004.
2. Forsberg & Kröger (eds.), Social Work and Child Welfare Politics: Through Nordic Lenses. Policy Press 2009.
3. Forsberg, Ritala-Koskinen & Törrönen (toim.) Lapset ja sosiaalityö. Kohtaamisia, menetelmiä ja tiedon uudelleen arviointia. PS-Kustannus 2006.
4. Eskonen, Inkeri. Perheväkivalta lasten kokemana: miten ja miksi lapset kertovat terapeuttisissa ryhmissä perheväkivallasta. Tampere University Press 2005.
5. Harrikari, Riskillä merkityt Lapset ja nuoret huolen ja puuttumisen tematiikassa.Nuorisotutkimusverkosto 2008.
7. Laakso, Arjen rutiinit ja yllätykset Etnografia lastenkotityöstä. Tampereen yliopisto 2009.
8. Laitinen, Häväistyt ruumiit, rikotut mielet. Tutkimus lapsina läheissuhteissa seksuaalisesti hyväksikäytettyjen naisten ja miesten elämästä. Vastapaino 2004.
9. Nyyssölä & Pajala, Nuorten työura. Koulutuksesta työelämään siirtyminen ja nuorten huono-osaisuus. Gaudeamus 1999.
10. Raitakari & Virokannas (toim.) Nuorisotyön ja sosiaalityön jaetut kentät Puheenvuoroja asiantuntijuudesta, käytännöistä ja kohtaamisista. Nuorisotutkimusverkosto 2009.
11. opettajan kanssa sovittu muu soveltuva kirjallisuus.