x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
KASLUOE5.3 Käsityökasvatuksen pedagogiikka ja työsuojelu 5 op
Vastuutaho
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Edeltävien opintojen vähimmäismäärä
5 op.
Edeltävät opinnot
Tekninen työ ja teknologiakasvatus (5op)

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että
- opiskelijoille muodostuu käsitys teknologiakasvatuksen teoreettis-didaktisista lähtökohdista ja niiden soveltamisesta perusopetuksessa
- opiskelijat hankkivat pedagogiset valmiudet suunnitella ajanmukaisia ja työturvallisia teknologiakasvatuksen opiskeluympäristöjä
- opiskelijat kykenevät arvottamaan teknologian eettisiä,moraalisia ja tasa-arvokysymyksiä yhteiskunnassa.

Sisältö

Harjaannutaan perusopetuksen teknologiakasvatuksen oppimistehtävien suunnitteluun, käytännön toteutukseen ja arviointiin eri oppiaineiden ilmiölähtöisyyden näkökulmasta.

Hahmotetaan yhteiskunnan keskeisiä teknologiajärjestelmiä ja niiden vaikutuksia luontoon.

Kehitetään opiskelijoiden ainedidaktista ymmärrystä sekä pedagogista valmiutta soveltaa matemaattis-luonnontieteellistä oppiainesta teknologiakasvatuksessa.

Pohditaan teknologian kehittymistä ja sen sukupuolittuneita käytänteitä koulussa ja ympäröivässä yhteiskunnassa.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 6 t 0 t
Itsenäinen työskentely 85 t 0 t
Harjoitukset 44 t 0 t

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi
Harjoitustyö(t) 
suomeksi
Kirjallinen tentti 
suomeksi
Tutkielma / opinnäytetyö 
suomeksi

Seminaarityön valmistaminen itse valitulta teknologiakasvatuksen kohdealueelta.
Ainedidaktisia ja työsuojelua koskevia tehtäviä ja harjoituksia.
Luennot integroitu harjoituksiin.
Opintojaksolla läsnäolovelvollisuus.

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy harjoitustöiden, raporttien, seminaarityön ja kirjallisuuden tentin perusteella. Tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Kirjallisuus:

Inki, J., Lindfors, E. & Sohlo, J. (toim.), Käsityön työturvallisuusopas. Perusopetuksen teknisen työn ja tekstiilityön opetukseen. Oppaat ja käsikirjat 2011:15. Opetushallitus. 2011. (soveltuvin osin)

Tapaninen, R. (toim.), Peruskoulun käsityön opetustilojen suunnitteluopas. Tekninen työ  ja tekstiilityö. Opetushallitus. 2002. Sivut 10-50.

Parikka, M. & Rasinen, A. Teknologiakasvatus tutkimuskohteena. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 2009. Tutkimuksia 87.

Parikka, M., Rasinen, A. & Kantola, J. Kohti teknologiakasvatuksen teoriaa. Teknologiakasvatuskokeilu 1992-2000. Raportti 3. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 2000. Tutkimuksia 69.

Voimassa olevat käsityön opetussuunnitelman perusteet. Verkossa osoitteessa: http://www.oph.fi/info/ops

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden yksikkö
2015–2016
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Kasvatustieteiden yksikkö