x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LTOPPA1C Kvalitatiivinen tutkimus kasvatustieteissä 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, varhaiskasvatus
Vastuuhenkilö
Kaisu Viittala , Jorma Virtanen ja varhaiskasvatuksen lehtori
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X
2009–2010 X

Osaamistavoitteet

Jakson tavoitteena on, että opiskelijat
- hahmottavat teorian, käsitteiden ja havaintojen roolin kvalitatiivisen tutkimuksessa, erottavat kvalitatiivisen tutkimuksen erityispiirteet sekä ymmärtävät tutkimuksen tavoitteena olevan tiedon luonteen
- perehtyvät kvalitatiivisen tutkimuksen keskeisiin tutkimusotteisiin ja laadullisen aineiston analysointiin ja tulkintaan
- tuntevat laadullisen aineiston hankintaan, analyysiin ja havaintojen tulkintaan liittyvät periaatteet.

Sisältö

Opintojakson aikana perehdytään kvalitatiivisen tutkimuksen metodologisiin lähtökohtiin ja analyysitapoihin.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 14 t 0 t
Pienryhmäopetus 24 t 0 t
Itsenäinen työskentely 97 t 0 t

Teoreettiset katsaukset 14 t, työpajatyöskentely 24 t.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Osallistuminen ohjattuun opetukseen. Harjoitustyöt ovat luonteeltaan työpajoihin liittyviä pienimuotoisia tehtäviä. Lisäksi kirjallinen tentti, joka arvioidaan asteikolla 1-5.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

3. opintovuosi

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Silverman, D. 2001. Interpreting qualitative data. Methods for analyzing talk, text and interaction. Sage

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.

 

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Kasvatustieteen aineopinnot (Kasvatustiede, varhaiskasvatus)
2009–2010
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos