Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat -kehittävät pedagogista osaamistaan esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kokonaisvaltaisen oppimisprosessin ohjaamisessa musiikki -, kuvataide- ja liikuntakasvatuksen menetelmiä hyödyntäen - ymmärtävät mediakasvatuksen sisällöt ja tavoitteet osana esi- ja alkuopetuksen eri sisältöalueiden pedagogisia prosesseja
Sisältö
Opintojaksolla opiskelijat perehtyvät esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä tukeviin taidekasvatuksen sisältöihin ja pedagogisiin menetelmiin. Opiskelijat kehittävät valmiuksiaan suunnitella ja toteuttaa kasvatus- sekä opetustoiminnan eheyttäviä sisältökokonaisuuksia. Lisäksi opiskelijat perehtyvät mediakasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin osana eri sisältöalueiden opetuksen suunnittelua ja toteutusta.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
15 t
0 t
Ryhmätyöskentely
15 t
0 t
Itsenäinen työskentely
103 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Kirjallinen tentti/essee yksilö- tai ryhmätyönä.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Ahonen, K. 2004. Johdatus musiikin oppimiseen. Helsinki: Finn Lectura. Soveltuvin osin. Karppinen, S., Puurula, A. & Ruokonen, I. 2001. Taiteen ja leikin lumous. Helsinki: Finn Lectura. Ruokonen, I., Rusanen, S. & Välimäki, A-L (toim.) 2009. Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.