Opintojakson tavoitteena on johdattaa uusien mediamuotojen tutkimuksen nykysuuntauksiin.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään hypermedian tutkimuksen keskeisimpiin nykyään harjoitettaviin osa-alueisiin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
21 t
0 t
Seminaari
21 t
0 t
Luennot ja/tai seminaarityöskentely. Suoritustapa tarkennetaan vuosittain opetusohjelmassa.
Opintojakso voidaan suorittaa vaihtoehtoisesti myös tenttimällä jaksolle osoitettu kirjallisuus.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen kirjatentteihin, luennoille ja/tai seminaarityöskentelyyn. Suoritustapa tarkennetaan vuosittain opetusohjelmassa.
Opintojakso koostuu neljästä tenttikokonaisuudesta (a,b,c,d).
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
A5a) Vuorovaikutteisen median historian tutkimus, 4 op:
1. Hafner & Lyon: Where Wizards Stay Up Late: The Origins of the Internet (Touchstone, 1998). 2. Levy: Hackers: Heroes of the Computer Revolution. Penguin, 2001. 3. Berners-Lee: Weaving the Web. Harper, 2000.
A5b) Verkkomedian tutkimus, 4 op:
1. Rheingold: Smart Mobs: The Next Social Revolution. Perseus, 2002. 2. Mika: Social Networks and the Semantic Web. Springer, 2007. 3. www.wikipedia.org (suoritustapana kriittinen katsaus Wikipedian toiminnan ja rakenteen kehitykseen).
A5c) Pelitutkimus, 4 op:
1. Juul: Half-Real: Video Games Between Real Rules and Fictional Worlds. MIT Press, 2005: 2. Kline, Dyer-Witheford & de Peuter, (toim.): Digital Play: The Interaction of Technology, Culture, and Marketing. McGill-Queen's University Press, 2003.
A5d) Avoimen tietoyhteiskunnan tutkimus, 4 op:
1. Himanen: Hakkerietiikka ja informaatioajan henki. WSOY, 2001. 2. Lessig: Free Culture: The Nature and Future of Creativity. Penguin, 2004.
Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median laitos