Opintojaksolla opiskelija perehtyy kvalitatiivisen tutkimuksen ominaislaatuun, kvalitatiiviseen tutkimustraditioon ja erilaisiin tutkimusotteisiin. Opiskelija tutustuu kvalitatiiviseen tutkimusprosessiin, etenkin erilaisiin analyysiratkaisuihin ja teorian ja empirian vuoropuhelun (tulkinnan) merkitykseen kvalitatiivisen tutkimuksen keskeisimpänä laatukriteerinä.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - ymmärtää kvalitatiivisen tutkimuksen ominaislaadun - tutustuu kvalitatiivisen tutkimuksen keskeisiin tutkimusotteisiin, lähestymistapoihin - ymmärtää kvalitatiivisen tutkimusprosessin kulun - ymmärtää ja osaa käyttää erilaisia analyysitapoja kvalitatiivisen aineiston järjestämisessä ja tulkinnan rakentamisessa - ymmärtää teorian ja empirian vuoropuhelun merkityksen - osaa etsiä ja hyödyntää kvalitatiivisen tutkimuksen metodikirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia
Sisältö
Opintojakso toteutetaan luentojen, harjoitusten ja kirjallisuuden avulla siten, että opiskelija saa kattavan yleiskäsityksen kvalitatiivisesta tutkimuksesta siten, että pystyy myöhemmin tekemään täsmävalintoja omaa pro gradu –tutkielmaansa laatiessaan. Osa luennoista voidaan toteuttaa ns. asiantuntijaluentoina, jolloin luennot pohjaavat eri asiantuntijoiden omiin kvalitatiivisiin tutkimusprosesseihin. Näin opiskelija saa mahdollisimman konkreettisia esimerkkejä ja käytännössä koeteltuja malleja kvalitatiivisen tutkimuksen toteuttamisen mahdollisuuksista ja vaatimuksista. Luennoilla ja harjoituksissa opiskelija tutustuu kvalitatiiviseen tapaustutkimukseen ja sen erilaisiin sovelluksiin, kuten esimerkiksi toimintatutkimukseen, etnograafiseen, fenomenograafiseen, narratiiviseen ja elämäkerralliseen tutkimukseen. Luentojen ja harjoitusten lisäksi opintojakso sisältää opiskelijoiden omia esityksiä, joiden ohjeet opiskelija saa kurssin alussa.
Toteutustavat
Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely
Vaadittavat opintosuoritukset
Oma tuotos (voi olla myös parityö tai pienryhmätyö) annettujen ohjeiden pohjalta.
Kurssin alussa opiskelija saa ohjeet oman tuotoksensa laatimiseen. Kurssin päätteeksi opiskelijat esittävät toisilleen omat tuotoksensa, joista kurssin vetäjälle jätetään vaadittavat dokumentit (sovitaan erikseen kurssin yhteydessä). Oman tuotoksen esittäminen on edellytys lopputenttiin osallistumiselle.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Oma tuotos arvioidaan hyväksytty/hylätty periaatteella. Kirjallinen lopputentti arvioidaan 1-5.
Kirjalliseen lopputenttiin osallistuminen edellyttää opintojaksolla oman tuotoksen esittämistä hyväksytyllä tavalla.
Lopputentin arviointiperusteet esitetään opintojakson aikana.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Heikkinen Hannu, L.T. , Roivio E. & Syrjälä L. (toim.). 2006.Toiminnasta tietoon. Vantaa: Dark Oy.
Syrjäläinen E., Eronen A. & Värri V-M. (toim.). 2007.Avauksia laadullisen tutkimuksen analyysiin. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy.
Laine M., Bamberg J. & Jokinen P. (toim.). 2007.Tapaustutkimuksen taito. Helsinki: Gaudeamus.
Hatch, A. (Ed.). 2007. Early Childhood Qualitative Research. Routledge. 2007. (Pakollinen varhaiskasvatuksen yksikössä)