Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella ja toteuttaa kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan pohjautuvia interventioita joko lasten tai aikuisten parissa. Opiskelija osaa myös soveltaa interventioissa käytettäviä arviointimenetelmiä. Lasten kurssilla hoito toteutetaan kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan pohjautuvan narratiivisen altistusterapian menetelmällä ja aikuisten kurssilla kognitiivisen käyttäytymisterapian lyhytinterventioina.
Sisältö
Opintojakson aikana opiskelija hoitaa työnohjauksessa 1-2 asiakasta (joko lasta tai aikuista) opetusklinikassa. Samalla hän opettelee toimintaa työnohjaustilanteessa sekä psykologisten hoitojen arviointia. Oppimistavoitteisiin pyritään käyttäen seuraavia menettelytapoja: 1. Oppimista tukevan yhteistyösuhteeen luominen työnohjaajan kanssa 2. Luottamuksellisen ja avoimen ilmapiirin luominen työnohjausryhmän sisällä 3. Itseilmaisu- ja reflektiokyvyn kehittäminen 4. Palautteen antamis- ja vastaanottokyvyn kehittäminen 5. Luovuuden ja itseohjautuvuuden tukeminen 6. Oman elämänkokemuksen ja ammatillisen roolin kehittymisen reflektoiva tarkastelu
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Jaksolle on ilmoittauduttava.
Toteutustavat
Luennot (lasten kurssilla interventiokoulutus, aikuisten kurssilla luennot), kirjallisuus, työnohjaus ja siihen liittyvät harjoitukset sekä asiakastyöskentely.
1. Steinmetz & Kensinger (2010). Psychology of emotions, motivations and actions. Emotion's effects on attention and memory: Relevance to posttraumatic stress disorder. Nova Science Publishers.
2. Schauer, Neuner & Elbert (2008 tai 2011). Narrative exposure therapy: A short term treatment for traumatic stress disorder. Hogrefe.
AIKUISTEN TERAPIAT
1. Tuomisto (toim.) (2009 ja 2012). Käyttäytymisanalyysin ja kognitiivisen käyttäytymisterapian teoriaa ja käytäntöä: Osat 1-4. Suomen Käyttäytymistieteellinen Tutkimuslaitos.