x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
PEDAYOP4 Yhteisöllinen kehittämistehtävä 5 op
Vastuutaho
Opettajan pedagogiset opinnot

Yleiskuvaus

Kehittämistehtävä kytkee osallistujan työskentelyn omassa yksikössä tapahtuvaan opetussuunnitelmatyöhön tai ohjaukseen. Kehittämistehtävä on suunnitelma, kokeilu, arviointi tai muu vastaava oman yhteisön opetussuunnitelmatyöhön tai ohjaukseen liittyvä tehtävä, jota jäsennetään tutkimuskirjallisuuden avulla ja raportoidaan jossain yhteisön kannalta keskeisessä mediassa. Tehtävässä näkyy kytkentä yhteisön työskentelyyn, eli siihen liittyy jokin yhteistyötaho (kollegaryhmä, opetuksen suunnitteluun osallistuva työryhmä, ohjausvastaavien yhteisö, hops-opettajien tiimi tms.) Lisäksi siinä syvennetään teoreettista näkemystä opetusuunnitelmantyön tai ohjauksen osalta, ja harjannutaan viestimään opetuksen kysymyksistä opettajien yhteisöissä. Opintojaksoon sisältyy 3 op harjoittelua.

Osaamistavoitteet

Kehittämistehtävässä osallistujat näyttävät, että
- osaavat rajata mielekkään pedagogisen ongelman ja ratkoa sitä osuvasti yksilö-, ryhmä- tai yhteisötasolla
- ovat muodostaneet opettajan työhön käyttöteorian, joka perustuu pedagogiseen asiantuntijuuteen ja tutkimustietoon
- osaavat perustella ratkaisujaan pedagogisen lähestymistavan tai teorian avulla ja liittää oman pohdintansa yliopistopedagogiseen keskusteluun ja tutkimukseen
- kommunikoivat selkeästi ja julkaisukanavan ehdoilla ratkaisuistaan jossain pedagogisen yhteisön kannalta keskeisessä julkaisumediassa, kuten Pedaforum-lehdessä, opettajien intrassa, sopivassa blogissa tai muussa soveltuvassa mediassa. Kommunikointi voi tapahtua myös suullisesti, jolloin viestinnän muotona voi olla esimerkiksi opetusta koskevan tilaisuuden tai työpajan valmisteleminen ja vetäminen kollegoille.

Sisältö

Opetussuunnitelmantyön tai ohjauksen opintojakson sisällöt muodostavat kehittämistehtävälle käsitteellisiä lähtökohtia. Pääosin jakson sisältönä on oma kehittävä työskentely, johon liittyy ongelmanasettelua ja tulkintaa, tiedonhankintaa, kokeilemista ja arviointia. Tehtävää raportoidaan 1) suullisina esityksinä ja drafteina kurssin kuluessa, 2) jossain yhteisön kannalta keskeisessä muodossa ja viestintäkanavassa, jonka kautta voi levittää kehittämistehtävän tuloksia laajemmalle, sekä 3) kirjallise-na loppuraporttina, joka dokumentoi koko työskentelyn ja johon liitetään myös itsereflektiivinen pohdinta.

Edellytysten ja suositusten lisätiedot

Opinnot on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat saaneet opinto-oikeuden opintokokonaisuuteen Opettajan pedagogiset opinnot / yliopistopedagogiikka 40 op:een saakka. Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on Yliopistopedagogiikan perusteet (10 op) tai vastaavien opintojen suorittaminen. Opintojakso suositellaan tehtävän samanaikaisesti tai sen jälkeen, kun PEDAYOP2 Osallistava opetussuunnitelmatyö 5 op tai PEDAYOP3 Ohjaus yliopistossa 5 op opintojakso on suoritettu.

Toteutustavat

Opintojaksolla työskennellään seminaarimuotoisesti, dialogisia ja toiminnallisia menetelmiä soveltaen. Työskentelyyn voi liittää myös muita yhteisöllisyyttä tukevia toimintatapoja, kuten demoja, vierailuja ja avoimia keskustelufoorumeita. Opetusharjoittelun kontekstina on pedagoginen kehittämistyö koulutusorganisaatiossa.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Projekti / käytännön työ 
suomeksi
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi

Kehittämistehtävän tekeminen, osallistuminen tehtävien käsittelysessioihin ja toisten tehtävistä keskusteluun ja palautteeseen.

Arviointi ja arviointiperusteet

Hyväksytty/hylätty.
Arvioinnin perusteita ovat tarkastellun ongelman mielekkyys, ongelman erittely ja paikantaminen opetusyhteisön toimintajärjestelmään, ongelmanratkaisussa käytetty kirjallisuus sekä muu aineisto sekä lopputuloksen pohdinnan ja reflektoinnin monipuolisuus. Lisäksi viestintään liittyvät kriteerit noudattavat valitun median kriteereitä (esimerkiksi blogiteksti on napakka ja keskustelua herättävä ja sisältää myös vastaukset lukijoiden kommentteihin; lehteen lähetettävä lyhyt teksti noudattaa lehden kriteereitä jne.)

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Opettajan kanssa neuvoteltava sekä opiskelijan oman tiedonhankinnan tuloksena hankkima kirjallisuus.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden yksikkö
Yliopistopedagogiikan perusopinnot (Opettajan pedagogiset opinnot)
2013–2014
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Kasvatustieteiden yksikkö