Opintojakso koostuu kahdesta osasta: Monikulttuurisuus koulussa (1op) sekä Historia, yhteiskuntaoppi, evankelisluterilainen uskonto ja elämänkatsomustieto (4op)
Osaamistavoitteet
Monikulttuurisuus koulussa: Opiskelija - ymmärtää, mitä tiedollisia, toiminnallisia ja asenteellisia valmiuksia opettaja tarvitsee toimiessaan monikulttuuristuvassa koulussa - ymmärtää monikulttuurisen identiteetin rakentumista kasvatusyhteisöissä.
Historia, yhteiskuntaoppi, evankelisluterilainen uskonto ja elämänkatsomustieto: Opiskelija - ymmärtää historian, yhteiskuntaopin sekä katsomusaineiden uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen merkityksen monikulttuurisessa Suomessa - ymmärtää historian tiedon luonteen ja osaa tehdä sen välittymistä palvelevia didaktisia ratkaisuja - osaa toteuttaa kansalaiskasvatusta ja opettaa yhteiskunnan toiminnasta oppilaan ikätason mukaisesti - osaa käsitellä uskontoja ja katsomuksia osana oppilaan identiteettiä ja maailmankuvaa, yhteiskunnallisina ja kulttuurisina ilmiönä sekä oppilaan arvokäsitysten kehittäjinä - tuntee historian, yhteiskuntaopin sekä evankelisluterilaisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon didaktisia lähtökohtia ja osaa luoda oppimisympäristöjä sekä soveltaa työtapoja monipuolisesti ottaen huomioon oppiaineiden didaktiset erityiskysymykset
Sisältö
Monikulttuurisuus koulussa: Opintojaksolla perehdytään monikulttuuristuvaan yhteiskuntaan ja kouluun sekä kieli- ja kulttuuritaustan merkitykseen opetuksessa.
Historia, yhteiskuntaoppi evankelisluterilainen uskonto ja elämänkatsomustieto: Opintojaksolla perehdytään historian, yhteiskuntaopin, evankelisluterilaisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen lähtökohtiin, mahdollisuuksiin ja didaktisiin perusteisiin monikulttuuristuvissa suomalaisissa kouluissa. Jaksolla käsitellään historiallisen tiedon luonnetta ja historiatietoisuuden kehittymistä, yksilöä historiallisena ja yhteiskunnallisena toimijana sekä kansalaiskasvatusta. Katsomusopetuksen perusteisiin tutustutaan käsittelemällä uskontojen ja katsomusten lukutaitoa, maailmankatsomuksen ja identiteetin rakentumista sekä erilaisuuden kohtaamisen, dialogin ja etiikan opetusta.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
24 t
0 t
Itsenäinen työskentely
91 t
0 t
Harjoitukset
20 t
0 t
Monikulttuurisuus koulussa: luennot 8 t ja kirjallisuus (1 op)
Historia, yhteiskuntaoppi ja katsomusopetus: luennot 16 t ja kirjallisuus (2 op), historian ja yhteiskuntaopin harjoitusryhmät 10 t (1 op), evankelisluterilaisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon harjoitusryhmät 10 t (1 op).
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Monikulttuurisuus koulussaOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Osallistuminen opetukseen ja luentopäiväkirjan laatiminen.
Historia, yhteiskuntaoppi ja katsomusopetusOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden tekeminen; tentti luennoista, harjoitusryhmissä käsitellyistä asioista ja kirjallisuudesta
historian ja yhteiskuntaopin harjoitusryhmätOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Arviointi
Osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden tekeminen; tentti luennoista, harjoitusryhmissä käsitellyistä asioista ja kirjallisuudesta
evankelisluterilaiset uskonnon ja elämänkatsomustiedon harjoitusryhmätOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Arviointi
Osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden tekeminen; tentti luennoista, harjoitusryhmissä käsitellyistä asioista ja kirjallisuudesta
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Monikulttuurisuus koulussa:
Ajankohtaisia artikkeleita
Historia, yhteiskuntaoppi ja katsomusopetus:
Ubani, M. 2013. Peruskoulun uskonnonopetus. Jyväskylä: PS-kustannus. (Sovittavin osin)
Virta, A. 2008. Kenen historiaa monikulttuurisessa koulussa. Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura. (Sovittavin osin)
Ajankohtaisia artikkeleita
Lisätietoja
Opintojakso tuottaa opiskelijalle kelpoisuuden historian, yhteiskuntaopin sekä evankelisluterilaisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon opettamiseen alakoulussa.