Puheen sujuvuuden häiriöiden teoriatausta ja ilmenemismuodot. Änkytyksen puheterapeuttinen arviointi sekä yksilö- ja ryhmäterapiamenetelmät.
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii ymmärtämään lasten ja aikuisten erilaisten puheen sujuvuuden häiriöiden syitä, ilmenemismuotoja ja vaikutuksia viestintätilanteisiin sekä oppii niiden diagnostiikan ja kuntoutuksen keskeisiä periaatteita. Opiskelija saa myös valmiudet ohjata asiakkaan läheisiä ja hoitajia vuorovaikutuksen ja kielellisen viestinnän tukemiseksi.
Sisältö
Luennot demonstraatioineen ja harjoituksineen ja kirjallinen kuulustelu tai essee
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Itsenäinen työskentely
61 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Perusopinnot, LOGOMP1-MP3, LOGOMP5
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Guitar, B (1998). Stuttering. An Integrated Approach To Its Nature and Treatment ja Heimo, H. (2004), Änkytys: kehityksellinen puheen sujuvuuden häiriö. Teoksessa Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. (toim.), Mistä on pienten sanat tehty, lasten äänteellinen kehitys ja mahdollinen muu opettajan valitsema kirjallisuus.