Opiskelija osaa soveltaa tilannekohtaisesti asiakastyön erilaisia menetelmiä.
Sisältö
Sosiaalityön menetelmät.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
24 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen luentoihin (24 t) ja kirjallisuus, josta opiskelija valitsee kaksi suomenkielistä tai yhden englanninkielisen kirjan. Luentojen ja valitun kirjallisuuden pohjalta kirjoitetaan essee, jonka aiheen kurssista vastaava opettaja antaa.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
1. Heino (toim.), Läheisneuvonpito – uusi sosiaalityön menetelmä. Stakes, oppaita 40. 2000.
2. Hubble ym. The Heart and Soul of Change. What Works in Therapy. APA 1999.
3. Koski-Jännes, Riittinen, & Saarnio. (2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
4. Laitinen & Hurtig (toim.) Pahan kosketus. Ihmisyyden ja auttamistyön varjojen jäljillä. PS-kustannus 2002.
5. Maidment & Egan (eds.) Practice skills in Social Work and Welfare. More than Just Common Sense. Allen & Unwin 2004.
6. Muukkonen & Tulensalo: Kohtaavaa lastensuojelua. Lapsikeskeisen lastensuojelun sosiaalityön tilannearvion käsikirja. Helsingin kaupungin sosiaalivirasto. Selvityksiä 2004:1. (http://www.hel.fi/sosv/julkaisu/selvityksia.htm)
7. Möller ym., Sattumista suunnitelmallisuuteen. – Lapsen elämäntilanteen kartoitus lastensuojelussa. Pesäpuu ry. 2004.
8. Niemistö, Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia kustannus 2002.