x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2010–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
TOKLS15 Syventävä harjoittelu 6 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus
Edeltävät opinnot
Pakolliset:
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelma 2008 – 2010

Yleiskuvaus

Syventävän harjoittelun ja ainepedagogiikan yhteisenä tavoitteena on, että opiskelijasta kasvaa omaa työtään tutkiva ja kehittävä opettaja.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee teorian ja käytännön vuorovaikutusta sekä kykenee tutkimuksellisesti kehittämään omaa asiantuntijuuttaan,
- ymmärtää oman toimintansa mahdollisuuksia ja vaikutuksia opetus- ja kasvatustoiminnassa,
- perehtyy yksittäisiä oppitunteja laajempien opetusjaksojen itsenäiseen ja vastuulliseen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin,
- kehittää laadukkaan opetuksen edellyttämiä taitojaan ja osaa huomioida oppilaiden ja opiskelijoiden erilaisuuden ja yksilöllisyyden opetuksessa ja kasvatuksessa sekä
- tutustuu oppilaitoksen kokeilu-, tutkimus- ja/tai kehittämistoimintaan sekä ymmärtää näiden merkityksen tutkimukseen perustuvassa opetuksessa ja oppimaan ohjaamisessa.

Sisältö

Oman opetus- ja kasvatustyön teoreettiset, arvofilosofiset ja eettiset periaatteet
Teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten yhdistäminen
- Opetusjakson itsenäinen ja vastuullinen suunnittelu ja toteutus
- Oppimisen ohjaaminen ja yksittäisiä oppitunteja laajemmat kokonaisuudet
- Opetuksen analysointi ja arviointi
- Erilaisuuden ja yksilöllisyyden huomioiminen kasvatuksessa ja opetuksessa
Opetuksen kehittäminen
- Perehtyminen oman opetettavan aineen erityiskysymyksiin
- Oppiaineen opetusmateriaalien laadintaprosessi
- Opetustaitojen ja valmiuksien monipuolistaminen
- Oman oppiainekohtaisen kehityshankkeen perusteiden ja suunnittelun taustoista
- Kansainvälisen yhteistyön ja verkostoitumisen mahdollisuudet
Koulun kehittäminen osana yhteiskuntaa
- Valmiuksien hankkiminen opetussuunnitelman kehittämiseen
- Tutustuminen oppilaitoksen tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoimintaan
- Perehtyminen oppilaitoksen toimintaan ja kouluun oppivana organisaationa
- Työhyvinvoinnin sekä täydennys- ja jatkokoulutuksen merkityksen ymmärtäminen

Toteutustavat

12 - 18 pidettyä oppituntia (à 45 min) ohjauksineen, opetuksen seuraamista, oppiainekohtaisia ryhmä- ja yksilöohjauksia, oppiainekohtaista toimintaa sekä muuta opiskelua opiskelijan henkilökohtaisen suunnitelman mukaan.
- Opintojakso toteutetaan sisällöllisesti rinnakkain ainedidaktiikka 2:n kanssa.

Vaadittavat opintosuoritukset

Aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä ohjatun työskentelyn hyväksytty suoritus.

Muu työskentely tarkoittaa ohjattua opetusharjoittelua.

Arviointi ja arviointiperusteet

Hyväksytty/hylätty.
Itsearviointi ja oppilaitoksen palaute harjoittelusta. Opintojakso arvostellaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä / hylätty. Opetusharjoittelua on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai harjoittelujaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Kasvatustieteen aine- ja syventäviä opintoja (Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus)
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos