Opintojaksolla perehdytään pedagogiseen johtamiseen ja varhaiskasvatuksen tutkimukselliseen kehittämistoimintaan. Opintojaksolla tutustutaan varhaiskasvatustyön pedagogiseen dokumentointiin ja oman työn reflektointiin sekä projektityön tuloksellisuuden arviointiin.
Sisältö
Opiskelijat tutustuvat pedagogisen johtajuuden keskeisiin välineisiin ja varhaiskasvatusyksiköiden ja tiimien pedagogiikan johtamiseen ja kehittämiseen. Opiskelijat suunnittelevat varhaiskasvatuksen pedagogisen kehittämisprojektin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
8 t
0 t
Ryhmätyöskentely
20 t
0 t
Itsenäinen työskentely
80 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen opetukseen ja kirjallisuustentti.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy kirjallisen tentin ja kehittämisprojektin arvioinnin perusteella.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Culkin, M. L. (edit.) 2000. Managing quality in young children’s programs: the leader’s role. New York: Teachers College Press, cop. Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.Tampere: Tampere University Press.