Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella ja toteuttaa lapsiryhmälle erilaisia kielellisen tietoisuuden tukemisen menetelmiä. Opiskelija osaa arvioida erilaisia puhetta tukevan ja korvaavan viestinnän keinoja ja valita soveltuvia menetelmiä tulevien asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Sisältö
-Puheen ja kielen kehityksen tukemisen teoreettisia perusteita. -Harjoitukset, joissa suunnitellaan ja toteutetaan kielenkehityksen tukemisohjelma lapsiryhmälle. -Kieli- ja merkkijärjestelmään perustuvat puhetta tukevat ja korvaavat keinot: viittomat puheen tukena, sanalistoilla, kuvilla ja esineillä viestiminen.
Toteutustavat
Luento-opetus, harjoitustyöt, ohjattu harjoitusten suunnittelu ja ryhmän ohjaaminen, kirjallinen raportti, seminaari. Ryhmän ohjaaminen sisältää päiväkodissa tapahtuvaa pienryhmän ohjausta 5 kertaa.
Opiskelijat jotka suorittavat opintojakson valinnaisina opintoina korvaavat pienryhmätyöskentelyn kirjallisella työllä.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyöt ja ryhmämuotoinen ohjaus luennoilla saatavan ohjeistuksen mukaan. Lisäksi laaditaan kirjallinen raportti ryhmämuotoisen ohjauksen toteutumisesta.
Mickos, A. 2006. Kielitaito puhkeaa kukkaan. Kieltä rikastuttavia leikkejä 3-6 –vuotiaille lapsille. Harju, M. (toim.) Käännetty ja muokattu alkuperäisteoksesta sopivaksi suomenkieliseen työskentely-ympäristöön. Helsinki: Folkhälsan.
Von Tetzchner, S. & Martinsen, H. 1999. Johdatus puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikointiin. Helsinki: Kehitysvammaliitto.