Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät kasvatuksen yhteisöllisen luonteen, - kykenevät analysoimaan kasvatusyhteisön toimintaa ja ymmärtävät sen kehittämisen kysymyksiä, - paneutuvat johtajuuteen ja moniammatillisen kasvatusyhteisön toimintaan sekä - paneutuvat perheiden ja ammattilaisten yhteiseen kasvatustoimintaan, kasvatuskumppanuuteen
Sisältö
Kasvatus on perusolemukseltaan yhteisöllinen ilmiö, joka toteutuu kasvatuksellisessa vuorovaikutuksessa. Institutionaalisessa varhaiskasvatuksessa kasvatusyhteisö muodostuu lasten ja moniammatillisen työyhteisön vuorovaikutuksessa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Pienryhmäopetus
16 t
0 t
Ryhmätyöskentely
6 t
0 t
Itsenäinen työskentely
101 t
0 t
Tutoriaalit 6 t, teoreettiset katsaukset 12 t, työpajatyöskentely 16 t, itsenäinen työskentely 101 t .
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen opetukseen sekä jakson tematiikkaa käsittelevän esseen laatiminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy esseen arvioinnin perusteella. Arviointi asteikolla 1–5.
Suositellut suoritusajankohdat
3. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Karila, K. & Nummenmaa, AR. 2001. Matkalla moniammatillisuuteen. Kuvauskohteena päiväkoti. Helsinki: WSOY.
Keskinen, S. 2007. Alaistaito. Luottamus, sitoutuminen ja sopimus. Kunnallisalan kehittämissäätiö. KAKS. Kunnallisalan kehittämissäätiön Polemia-sarjan julkaisu nro 59. Vammala: Vammalan Kirjapaino Oy, 2. painos.