Opintojakson tavoitteena on, että - opiskelijoille muodostuu käsitys teknologiakasvatuksen teoreettis-didaktisista lähtökohdista ja niiden soveltamisesta perusopetuksessa - opiskelijat hankkivat pedagogiset valmiudet suunnitella ajanmukaisia ja työturvallisia teknologiakasvatuksen opiskeluympäristöjä - opiskelijat kykenevät arvottamaan teknologian eettisiä,moraalisia ja tasa-arvokysymyksiä yhteiskunnassa.
Sisältö
Harjaannutaan perusopetuksen teknologiakasvatuksen oppimistehtävien suunnitteluun, käytännön toteutukseen ja arviointiin eri oppiaineiden ilmiölähtöisyyden näkökulmasta.
Hahmotetaan yhteiskunnan keskeisiä teknologiajärjestelmiä ja niiden vaikutuksia luontoon.
Kehitetään opiskelijoiden ainedidaktista ymmärrystä sekä pedagogista valmiutta soveltaa matemaattis-luonnontieteellistä oppiainesta teknologiakasvatuksessa.
Pohditaan teknologian kehittymistä ja sen sukupuolittuneita käytänteitä koulussa ja ympäröivässä yhteiskunnassa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
6 t
0 t
Itsenäinen työskentely
85 t
0 t
Harjoitukset
44 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Tutkielma / opinnäytetyö
suomeksi
Seminaarityön valmistaminen itse valitulta teknologiakasvatuksen kohdealueelta. Ainedidaktisia ja työsuojelua koskevia tehtäviä ja harjoituksia. Luennot integroitu harjoituksiin. Opintojaksolla läsnäolovelvollisuus.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy harjoitustöiden, raporttien, seminaarityön ja kirjallisuuden tentin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjallisuus:
Inki, J., Lindfors, E. & Sohlo, J. (toim.), Käsityön työturvallisuusopas. Perusopetuksen teknisen työn ja tekstiilityön opetukseen. Oppaat ja käsikirjat 2011:15. Opetushallitus. 2011. (soveltuvin osin)
Tapaninen, R. (toim.), Peruskoulun käsityön opetustilojen suunnitteluopas. Tekninen työ ja tekstiilityö. Opetushallitus. 2002. Sivut 10-50.
Parikka, M. & Rasinen, A. Teknologiakasvatus tutkimuskohteena. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 2009. Tutkimuksia 87.
Parikka, M., Rasinen, A. & Kantola, J. Kohti teknologiakasvatuksen teoriaa. Teknologiakasvatuskokeilu 1992-2000. Raportti 3. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 2000. Tutkimuksia 69.