Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tietää mitä tarkoittavat lapsi ja perhe aikamme yhteiskunnassa - millainen lapsi on koulunkäynnin lähtötilanteessa ja koulussa - miten monikulttuurisuus ja yhteisöllisyys toteutuvat tämän hetken koulussa
Sisältö
Opiskelija rakentaa teoreettiseen tietoon ja käytännön havaintoihin perustuen oman näkemyksensä lapsesta tämän hetken yhteiskunnassa ja koulunkäynnin eri vaiheissa. Samalla opiskelija perehtyy kasvatuksen, ohjauksen, oppimisen ja opetuksen kysymyksiin erilaisissa kouluyhteisöissä ja -kulttuureissa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
6 t
0 t
Harjoitukset
6 t
0 t
Opetusharjoittelua kaksi työviikkoa. Harjoitteluraportit.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Opetusharjoittelun kuvaus: ks. Harjoitteluopas
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
1. vuoden kevät
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Bransford, J., Brown, A. & Cocking, R.R. 1999. How people learn: Brain, mind, experience, and school. (soveltuvin osin) Verkkomateriaalina: http://www.nap.edu/html/howpeople1
Keltikangas-Järvinen, L. 2008. Temperamentti ja koulumenestys. Helsinki: WSOY.
Lairio, M., Heikkinen, H. L. T. & Penttilä, M. (toim.) 2008. Koulutuksen kulttuurit ja hyvinvoinnin politiikat. Suomen Kasvatustieteellisen Seuran tutkimuksia 35. (sovittavat artikkelit)
Oheismateriaali:
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma 2007-2011. Tulevaisuus velvoittaa, tämä päivä ratkaisee. Opetusministeriön julkaisuja 2007:41. Saatavana myös verkkomateriaalina http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2007/Lapsi-_ja_nuorisopolitiikan_kehittamisohjelma_2007-2011
Suomalainen lapsi 2007. Helsinki: Tilastokeskus. Saatavana myös verkkomateriaalina http://www.stat.fi/ajk/tapahtumia/2007-04-12_esittely_suomi_lapsi.pdf