x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
MARKP047 Asiakkuuden ymmärtäminen 8 op
Vastuutaho
Yrityksen taloustiede, markkinointi
Vastuuhenkilö
Lehtori
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X
2009–2010 X
Edeltävät opinnot
Pakolliset:

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää peruskäsitteet erilaisista asiakkuuksista sekä ymmärtää asiakkaan merkityksen markkinoinnin ja koko liiketoiminnan lähtökohtana. Lisäksi opiskelija tunnistaa ja osaa analysoida kuluttaja- ja yritysasiakkaiden eroja sekä asiakkuusprosesseja eri toimialoilla.

Sisältö

Markkinoinnin peruskäsitteistön osalta selvennetään asiakassuhdemarkkinointia ja alan nykykehitystä. Kurssi muodostuu erilaisten asiakkuuksien tarkastelusta sekä teoreettisesti että käytännön esimerkein. Kuluttajakäyttäytymisen perusteiden lisäksi käsitellään yritysasiakkuuksien verkostoitumista ja arvoketjun muodostumista.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 20 t 0 t

Harjoitukset 10 t pääaineopiskelijoille.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Pääaineopiskelijat suorittavat kirjallisen tentin ja harjoitustyöt, sivuaineopiskelijat suorittavat vain kirjallisen tentin (ks. tarkemmin kohdasta Kirjallisuus/Oppimateriaali).

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

1. vuoden kevät

Kirjallisuus/Oppimateriaali

 

Pääaineopiskelijoille harjoitukset kirjasta 1 sekä tentti luennoista ja kirjoista 2 – 4. Sivuaineopiskelijoille tentti luennoista ja kirjoista 1- 4.

  1. Gummesson, Evert: Total Relationship Marketing, Butterworth-Heinemann, 2002 tai uudempi.
  2. Solomon, Michael R., Bamossy, Gary, Askegaard, Soren & Hogg, Margaret K.: Consumer Behaviour, A European Perspective, Pearson, 2007.
  3. Storbacka, Kaj: Kannattava kasvustrategia: Orgaanista kasvua johtamalla asiakkuuspääomaa, WSOY, 2005.
  4. Artikkeleita ja ajankohtaismateriaalia luennoitsijan osoituksen mukaan, esim. European Journal of Marketing.

Lisätietoja

Vastaava kurssi opinto-oppaassa 2005-2008: MARKP046 Asiakkuuden ymmärtäminen (7 op)

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Johtamistieteiden laitos
Markkinoinnin perusopinnot (Yrityksen taloustiede, markkinointi)
2008–2009
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Johtamistieteiden laitos