Pää- ja sivuaineopiskelijoille valinnainen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija oppii analyyttisesti jäsentämään oppimista, kasvua ja kehitystä elämänkulussa sekä arvioimaan opetuksen ja ohjauksen merkitystä.
Sisältö
Oppimisen ja muutoksen lähtökohtina opintojaksolla tarkastellaan keskeisiä kehitys- ja oppimisteorioita sekä jäsennetään erilaisten sosiaalisten ja kulttuuristen toimintaympäristöjen merkitystä kehitykselle, kasvulle ja oppimiselle. Painopiste on nuoruutta, aikuisuutta ja ikääntymistä koskevissa näkökulmissa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Seminaari
21 t
0 t
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto: kirjallisuuden tenttiminen.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto: kirjallisuuden tenttiminen. Kirjallisuus suoritetaan kokonaisuutena. Katso kuulusteluajankohdat vastuuopettajalistasta laitoksen kotisivuilta.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Illeris, K., The Three Dimensions of Learning. Contemporary Learning Theory in the Tension Field Between Cognitive, Emotional and Social. Roskilde University Press. 2003.
tai
Tennant, M. & Pogson, P., Learning and change in the adult years. A developmental perspective. Jossey-Bass.1995 (tai uudempi).
sekä kaksi teosta seuraavista:
Eteläpelto, A. & Onnismaa, J. (toim.), Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu. Kansanvalistusseura. 2006.
Kroger, J., Identity in Adolescence: The Balance Between Self and Other. Routledge. 2004.
Rauste-von Wright, M., von Wright J. & Soini T., Oppiminen ja koulutus. 9. uud. painos. WSOY. 2003.
Sallila, P. (toim.), Oppiminen ja ikääntyminen. Kansanvalistusseura. 2. painos. 2006.
Sternberg, R.J. (toim.), Handbook of Creativity. (Luvut IV-VI) Cambridge University Press. 10. painos. 2007.