Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät filosofian ja kasvatusajattelun yhteydet ja yhteisen alkuperän - tuntevat oman aikakautemme kasvatuskäsitysten historialliset juuret.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan eri aikakausien kasvatusajatteluun historiallisesta ja kasvatusfilosofisesta näkökulmasta pyrkien selvittämään, onko kasvatusfilosofian historiasta hahmotettavissa pysyviä peruskysymyksiä, miksi tietyt pedagogiset ideat korostuvat omana aikakautenaan ja millaisia ratkaisuja eri aikakausien kasvatusajattelijat ovat esittäneet oman aikansa keskeisimpinä pidettyihin kasvatuksen peruskysymyksiin. Opintojakson tiedetausta: Kasvatusfilosofia, kasvatuksen historia.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Itsenäistä työskentelyä. Lisäksi pääaineopiskelijoille voidaan järjestää enintään 12 t pienryhmätyöskentelyä.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Opintojakson suoritustavoista sovitaan tarkemmin ensimmäisellä luennolla vastuuopettajan kanssa.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Siljander, P. 2003. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen. Gaudeamus.
Iisalo, T. 1989 tai uudempi. Kouluopetuksen vaiheita. Katedraalikoulusta nykyisiin kouluihin. Otava.
ja sopimuksen mukaan sovittavia osia seuraavista:
Hämäläinen, K., Lindström, A. & Puhakka, J. 2005. Yhtenäisen peruskoulun menestystarina. Yliopistopaino Kustannus.
Hänninen, S-L & Valli, S. Suomen lastentarhatyön ja varhaiskasvatuksen historia.
Launonen, L. 2000. Eettinen kasvatusajattelu suomalaisen koulun pedagogisissa teksteissä 1860-luvulta 1990-luvulle. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 168. Jyväskylän yliopisto.
Tähtinen, J. & Skinnari, S. (toim.). 2008. Kasvatus- ja koulukysymys Suomessa vuosisatojen saatossa. Suomen kasvatustieteellinen seura.
von Wright, G.H. 1961 (kaikki painokset). Ajatus ja julistus teoksesta luku ”Paideia”. Porvoo: WSOY.