Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee terveyden edistämisen keskeiset mallit, käsitteet ja teoriat sekä suomalaisen kehityksen pääpiirteet ja ymmärtää terveyden edistämisen ja tautien ehkäisyn lähestymistapojen eroja.Opiskelija hallitsee terveysohjelmien laatimisen ja arvioinnin keskeiset elementit ja osaa laatia terveysohjelman joltain terveyden edistämisen osa-alueelta. Opiskelija pystyy käyttämään terveyden edistämisen teorioita ja käsitteitä terveyden edistämisen ohjelman laadinnassa.
Sisältö
Terveyden edistämistoimintaa tukevat teoriat ja mallit sekä terveyden edistämisen suomalaisia kehityskulkuja. Intervention mapping- ja PRECEDE-PROCEED -mallit. Ryhmätyönä laadittava terveyden edistämisohjelma sekä terveyden edistämisen opiskelijakonferenssi. Ryhmätöiden aloitus tapahtuu Terveyden edistämisen teemapäiväosion yhteydessä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Opiskelijakonferenssi, ryhmäohjaus tarvittaessa
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Projekti / käytännön työ
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Terveyden edistämisen teemapäiväosioon ja ryhmätöiden aloitustilaisuuteen sekä opiskelijakonferenssiin osallistuminen. Ryhmätyön tekeminen ja esittäminen konferenssissa. Kaksi erillistä kirjatenttiä, joista ensimmäinen suoritetaan ennen ryhmätöiden alkamista.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Kirjallinen tentti ja ryhmätyö arvioidaan asteikolla 1-5, hylätty. Jokaisesta teemapäivästä tulee oma kysymys, johon on vastattava hyväksyttävästi.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Teemapäivien luennot ja luennoilla osoitettu materiaali
Bartholomew, LK ym. 2006. Planning health promotion programs; an intervention mapping approach. Jossey-Bass. (Soveltuvin osin). (Myös verkkojulkaisuna).
Nutbeam H Harris E. 2010. Theory in a nutshelle. A practical guide to health promotion theories. 3.edition. McGraw-Hill.
Ståhl T, Rimpelä A. (toim.). 2010. Terveyden edistäminen tutkimuksen ja päätöksenteon haasteena. Sivut 35-76 ja 133-151. http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/5d1a9fc1-a8f0-4f82-a958-0e93ed98a42f