Jakso käsittelee interaktiivisen median ilmiöiden, erityisesti interaktiivisten verkkopalveluiden ja digitaalisten pelien tutkimusnäkökulmia ja analyysimenetelmiä.
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii muodostamaan ajantasaisen kokonaiskuvan internet- ja pelitutkimuksen nykytilasta. Hän oppii tunnistamaan ja analysoimaan verkkopalvelujen sekä elämyksellisen median (erityisesti digitaalisten pelien) keskeisiä osatekijöitä ja erittelemään niiden merkitystä käyttäjäkokemuksen näkökulmasta.
Sisältö
Internet-sivujen ja verkkopalvelujen keskeiset tyypit ja nykyinen kehitys. Mediatuotannon kritiikki. Interaktiivisuuden muodot ja ulottuvuudet verkkopalveluissa. Viestintä ja yhteisöllisyys internetissä ja peleissä. Käyttö- ja pelikulttuurien käsitteet. Kulttuurinen media-analyysi ja teoriat. Internet-palvelujen sekä pelien analyysi ja kritiikki. Analyysiraportin kirjoittaminen.
Valitaan kolme seuraavista: - Mizuko Ito & al.: Hanging Out, Messing Around, and Geeking Out (MIT Press, 2009) - Mäyrä, An Introduction to Game Studies (SAGE, 2008) - Consalvo & Ess (toim.) The Handbook of Internet Studies (Wiley, 2010) - valikoima ajankohtaisia artikkeleita (päivittyvä lista www-sivuilla)