Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - ovat tutustuneet erilaisiin kehitysteorioihin ja tarkastelleet niiden lapsi- ja kehityskäsityksiä varhaiskasvatuksen näkökulmasta - ovat tutustuneet vertaisoppimisen, lasten vertaisryhmien ja lapsen toimijuuden ilmiöihin ja ymmärtävät niiden merkityksen ryhmän ohjauksessa - omaavat menetelmällisiä valmiuksia ja osaavat soveltaa niitä lasten kanssa tehtävään työhön ja tutkimukseen, erityisesti lasten vertaisryhmien toiminnan havainnointiin ja analysointiin sekä ryhmän ohjaukseen.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan lasten kehitystä ja lasten sosiaalista toimijuutta yksittäisen lapsen, lasten vertaisryhmien sekä varhaiskasvatuksen pedagogisten instituutioiden toiminnan näkökulmasta.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
18 t
0 t
Itsenäinen työskentely
101 t
0 t
Harjoitukset
16 t
0 t
Itsenäinen työskentely sisältää jakson kirjallisuutta hyödyntävien kirjallisten tehtävien laatimisen sekä havainnointitehtävän.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Essee
suomeksi
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoituksiin liittyvien itsenäisten tehtävien toteuttaminen. Jakson kirjallisuutta hyödyntävien kirjallisten tehtävien laatiminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kirjallisten tehtävien arvioinnin keskiarvosta. Kummatkin kirjalliset tehtävät arvioidaan asteikolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Alanen, L. & Karila, K. (toim.) Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Vastapaino. 2009. Sivut 89–248.
Karila, K., Alasuutari, M., Hännikäinen, M. Nummenmaa, AR. & Rasku-Puttonen, H. (toim.) Kasvatusvuorovaikutus. Vastapaino. 2006. Sivut 147–223.
Miller, P. Theories of Developmental Psychology. Worth. 2011.
Lisäksi erikseen sovittavia ajankohtaisia artikkeleita.