x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
PORU12 Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä 4 op
Vastuutaho
Ruotsin kieli, Pori
Edeltävät opinnot
Kielitaito tasolla A2-B1 Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikolla. Vaadittavan lähtötason saavuttamiseksi suositellaan itseopiskelua, valmennuskurssia tai valmentavaa Nätfräsch-verkkokurssia.
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
Opetussuunnitelma 2011 – 2012

Yleiskuvaus

Opintojakso perustuu asetukseen yliopistojen tutkinnoista (794/2004). Tutkinnoissa vaadittava kielitaito määritellään oman alan kannalta tarpeelliseksi kielitaidoksi. Se vastaa samalla valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa vaadittavaa kielitaitoa (ks. julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annettu laki 424/2003 sekä suomen ja ruotsin kielen taidon osoittamisesta valtionhallinnossa annettu asetus 481/2003).
Opintojakso koostuu kirjallisesta viestinnästä (2 op) ja suullisesta viestinnästä (2 op).

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija osaa viestiä tiettyä tarkoitusta varten asiantuntijana suullisissa ja kirjallisissa oman alansa tilanteissa niin, että hän ottaa huomioon viestintätilanteen tavoitteen, sisällön, osapuolet ja viestintätavan.
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, opiskelustaan ja omasta alastaan
- kuvata, selittää ja määritellä oman alansa ilmiöitä
- ilmaista ja perustella mielipiteitään ja käsityksiään oman alansa kysymyksistä
- referoida ja viitata tietolähteisiin.

Sisältö

Saavuttaakseen osaamistavoitteet opiskelija
- harjoittelee tavoitteiden mukaisia kielellisiä funktioita suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa (esim. kirjoittaa sähköpostiviestin, hakemuksen liitteineen ja tiedotteen ja laatii ja esittelee hankkeen ja raportoi sen tuloksista)
- valitsee ja käyttää relevantteja tietolähteitä
- hankkii tarvittavaa sanastoa ja fraseologiaa
- kertaa ja syventää tietojaan ja taitojaan ääntämisestä, kieliopista ja suullisen ja kirjallisen tekstin rakenteesta
- arvioi kriteerien perusteella omaa ja toisten kieli- ja viestintätaitoa ja antaa rakentavaa palautetta siitä

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Pienryhmäopetus 52 t 0 t

Pienryhmäopetusta enintään 52 tuntia, itsenäistä työskentelyä vähintään 56 h. Opiskelijan keskimääräinen työmäärä 108 tuntia.

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
ruotsiksi
Harjoitustyö(t) 
ruotsiksi
Kirjallinen tentti 
ruotsiksi
Suullinen tentti 
ruotsiksi
Suoritusvaihtoehto 2
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Harjoitustyö(t) 
ruotsiksi
Kirjallinen tentti 
ruotsiksi
Suullinen tentti 
ruotsiksi

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erillisillä arvosanoilla arviointiasteikolla hylätty (HYL)/ tyydyttävät tiedot (TT) tai hyvät tiedot (HT). Arvosana TT vastaa viitekehyksen taitotasoa B1 ja arvosana HT taitotasoa B2. Arviointikriteerit; ks. taitotasokuvaukset teoksessa Elsinen R. & T. Juurakko-Paavola 2006: Korkeakouluopiskelijoiden ruotsin kielen taidon arviointi. HAMK, Hämeenlinna, s. 97-98.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Verkkomateriaali

Sanakirja sekä lukion tai vastaavan tason kielioppimateriaali

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
2015–2016
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö