Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on käsitys sähkö-/elektronikkarakentelun ja automaatio-opetuksen perusteista sekä niiden opettamisesta perusopetuksessa. Opiskelija omaksuu opintojaksolla sähköopin/elektroniikan ja mekaniikan peruskäsitteitä sekä oppii keinoja niiden konkretisoimiseksi.
Sisältö
Opintojakso koostuu alueen ainedidaktiikan soveltamisesta sähkö- ja elektroniikkarakentelun sekä mekaniikan innovatiivisessa laiterakentelussa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
2 t
0 t
Harjoitukset
26 t
0 t
Johdantoluennot ennen harjoituksia.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen ja vaadittavien ainedidaktisten tehtävien suorittamista. Harjoitustyöstä laaditaan aihepiirisuunnitelma, joka myös arvioidaan.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Harjoitustöiden ja aihepiirisuunnitelman hyväksyttävät suoritukset arvioidaan asteikolla 1-5. Tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan jakson alussa.
Suositellut suoritusajankohdat
2. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Lavonen, Lind, Autio & Antila. 1996. Elektroniikka omaksi. Aine ja energia. Weilin & Göös (soveltuvin osin).
Garrat,J. 2001. Design and Technology (second ed.). Cambridge: University Press (soveltuvin osin).
Kurjanen, P., Parikka, M., Raiskio, A. & Saari, J. 1995. Oppimisympäristöjä ja aihepiirejä peruskoulun teknologiakasvatukseen. Jyväskylän yliopisto. Opetuksen perusteita ja käytänteitä 17 (soveltuvin osin).
Parikka, M. 1989. Teknisen työn didaktiikkaa. Teknisen työn opetus- ja oppimistoiminta. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos. Opetusmonisteita 19. Jyväskylä (soveltuvin osin).
Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologia
(Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.