x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LOGP3 Kliiniset opinnot I 5 op
Vastuutaho
Logopedian tutkinto-ohjelma
Logopedia
Vastuuhenkilö
Leena Rantala, Tarja Kukkonen
Edeltävien opintojen vähimmäismäärä
10 op.
Edeltävät opinnot
Pakolliset:
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
Opetussuunnitelma 2011 – 2012
JA

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella ja toteuttaa lapsiryhmälle erilaisia kielellisen tietoisuuden tukemisen menetelmiä. Opiskelija osaa arvioida erilaisia puhetta tukevan ja korvaavan viestinnän keinoja ja valita soveltuvia menetelmiä tulevien asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Sisältö

-Puheen ja kielen kehityksen tukemisen teoreettisia perusteita.
-Harjoitukset, joissa suunnitellaan ja toteutetaan kielenkehityksen tukemisohjelma lapsiryhmälle.
-Kieli- ja merkkijärjestelmään perustuvat puhetta tukevat ja korvaavat keinot: viittomat puheen tukena, sanalistoilla, kuvilla ja esineillä viestiminen.

Toteutustavat

Luento-opetus, harjoitustyöt, ohjattu harjoitusten suunnittelu ja ryhmän ohjaaminen, kirjallinen raportti, seminaari. Ryhmän ohjaaminen sisältää päiväkodissa tapahtuvaa pienryhmän ohjausta 5 kertaa.

Opiskelijat jotka suorittavat opintojakson valinnaisina opintoina korvaavat pienryhmätyöskentelyn kirjallisella työllä.

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi

Harjoitustyöt ja ryhmämuotoinen ohjaus luennoilla saatavan ohjeistuksen mukaan. Lisäksi laaditaan kirjallinen raportti ryhmämuotoisen ohjauksen toteutumisesta.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Launonen, K. 1998. Eleistä sanoihin - viittomista kieleen. Varhaisviittomisohjelman kehittäminen, kokeilu ja pitkäaikaisvaikutukset Downin syndrooma –lasten varhaiskuntoutuksessa (luku 3). Helsinki: Kehitysvammaliitto.

Mickos, A. 2006. Kielitaito puhkeaa kukkaan. Kieltä rikastuttavia leikkejä 3-6 –vuotiaille lapsille. Harju, M. (toim.) Käännetty ja muokattu alkuperäisteoksesta sopivaksi suomenkieliseen työskentely-ympäristöön. Helsinki: Folkhälsan.

Von Tetzchner, S. & Martinsen, H. 1999. Johdatus puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikointiin. Helsinki: Kehitysvammaliitto.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
2014–2015
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö