Kuvataiteen opetettavan aineen opiskelijoille pakollinen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - tuntevat visuaalisen kulttuurikasvatuksen, hermeneuttisen ja fenomenologisen estetiikan sekä taideperustaisen tutkimuksen keskeiset teokset - osaavat perustella oman taideperustaisen tutkivan toimintansa teoreettisesti
Sisältö
Visuaalisen kulttuuritutkimuksen kirjallisuusseminaarissa perehdytään visuaalisen kulttuurin ja taideperustaisen tutkimisen teoriaan alan klassikkotekstejä tutkimalla ja tulkitsemalla ja soveltamalla. Jaksolla perehdytään taideperustaisen tutkimuksen käsitteistöön ja erilaisiin teoreettisiin perusteluihin. Kurssin kirjallisuudesta kukin opiskelija valitsee omaa ilmaisuaan, ajatteluaan ja tutkimusintressiään tukevat teokset. Kurssi suoritetaan rinnakkain visuaalisen kulttuuritutkimuksen kanssa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
83 t
20 t
Seminaari
12 t
8 t
Lukupiiri
12 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Seminaari ja lukupiiriOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjallisuuden suorittamisesta sovitaan kurssin alkuseminaarissa.
Visuaalisen kulttuurikasvatuksen yleisteokset
Efland, A. D., Art and Cognition: Integrating the Visual Arts in the Curriculum. Teachers College Press. 2002.
Eisner, E. W.,The Arts and the Creation of Mind. Yale university press.2002.
Gardner, H., Art Education and Human Development. Oxford University Press. 1991.
Pohjakallio, P., Miksi kuvista? Koulun kuvataideopetuksen muuttuvat perustelut. 2005.
Fenomenologinen ja hermeneuttinen estetiikka
Gadamer, H-G., Hermeneutiikka. Vastapaino. 2004.
Haapala, A. ja Lehtinen, M., Elämys, taide, totuus. Kirjoituksia fenomenologisesta estetiikasta. Helsinki University Press. 2000.
Klemola, T., Taidon filosofia - filosofin taito. Tampere University Press. 2005.