x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
TOKLA2 Ainedidaktiikka 1 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X X

Yleiskuvaus

Perusopintojen kurssin P4, ainedidaktiikan ja harjoittelun yhteisenä tavoitteena on luoda valmiuksia opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
– perehtyy oppiaineen asemaan ja merkitykseen yksilön ja yhteiskunnan kannalta
– perehtyy oppiaineen opettamiselle opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin
– pohtii aineen oppimisen peruskysymyksiä
– oppii ymmärtämään oppilaiden ja opiskelijoiden sekä opetusryhmien yksilöllisiä oppimis- ja kasvuprosesseja
– tutustuu erilaisiin opetuksen työtapoihin ja niiden teoreettisiin lähtökohtiin
– oppii opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin teoreettisia perusteita omassa oppiaineryhmässään
– tarkastelee opettajan työtä myös tutkimuksen näkökulmasta
– ymmärtää ammatillisen kehittymisen ajallisesti pitkäkestoisena prosessina

Sisältö

Opiskelija
– perehtyy oppiaineen asemaan ja merkitykseen yksilön ja yhteiskunnan kannalta
– perehtyy oppiaineen opettamiselle opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin
– pohtii aineen oppimisen peruskysymyksiä
– oppii ymmärtämään oppilaiden ja opiskelijoiden sekä opetusryhmien yksilöllisiä oppimis- ja kasvuprosesseja
– tutustuu erilaisiin opetuksen työtapoihin ja niiden teoreettisiin lähtökohtiin
– oppii opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin teoreettisia perusteita omassa oppiaineryhmässään
– tarkastelee opettajan työtä myös tutkimuksen näkökulmasta
– ymmärtää ammatillisen kehittymisen ajallisesti pitkäkestoisena prosessina

Aineenopettajan työ
– oman oppiaineen tai oppiaineiden pedagogiset ja didaktiset perusteet
– opetettavan aineen opetussuunnitelmaan perehtyminen
– oman aineen oppimisen erityiskysymyksiä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä
Opetus ja oppiminen
– oppijan kasvuprosessia tukevan opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin peruslähtökohdat ja perusteet
– oppimateriaalit, oppimisympäristöt sekä tieto- ja viestintätekniikka opetuksen tukena
Opettajuus
– ammatti¬-identiteettiin kasvaminen
– ammatillisen kehittymisen merkityksen ymmärtäminen

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Itsenäinen työskentely 55 t 0 t
Seminaari 50 t 0 t

Opintojakso toteutetaan limittäin rinnakkain harjoittelun kanssa.

Vaadittavat opintosuoritukset

Aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn, portfolion laadinta, siitä keskusteleminen ja kirjallisuuden suorittaminen

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Kasvatustieteen aine- ja syventäviä opintoja (Opettajan pedagogiset opinnot)
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Kasvatustieteen aineopinnot (Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus)
2009–2010
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos