Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Vastuuhenkilö
Harjoittelukoulun ohjaavat opettajat ja johtava rehtori
Edeltävät opinnot
Kasvatustieteiden perusopinnot ja edeltävät harjoittelut ja perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot oltava suoritettuina.
Laaja-alaistava harjoittelu on teoriaan perustuva opetuksen kehittämisharjoittelu ja opettajan osaamista syventävä kokonaisuus. Harjoittelun yksityiskohtainen kuvaus on harjoitteluoppaassa.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - hallitsee opetustyön perusteet ja kykenee soveltamaan niitä eri oppiaineiden, tilanteiden ja oppijoiden sekä heidän erityistarpeidensa vaatimalla tavalla - kykenee ottamaan huomioon turvallisuusnäkökulmat - hahmottaa koulun toiminnan ja kasvatustyön eettisen ja yhteiskunnallisen viitekehyksen ja osaa toimia moniammatillisen yhteistyön yhtenä osapuolena oppijan oppimisen tukemiseksi - hallitsee työssään tarvittavat vuorovaikutustaidot sekä ihmissuhteiden luomisen ja ylläpitämisen vaatimusten moninaisuuden - kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan integroituja opiskelukokonaisuuksia ja eriyttämään opetustaan ja toimintaansa - kykenee hankkimaan uutta tietoa ja toimimaan siten, että teoreettinen ja käytännöllinen ymmärrys syvenee ja kykenee kehittämään itseään, opetustaan ja koulua - arvioi omaa ajatteluaan ja toimintaansa ja ymmärtää oman subjektiivisuutensa ajattelijana ja toimijana - on sisäistänyt opettajan oikeudet, velvollisuudet ja vastuut sekä ammatin eettisen luonteen.
Sisältö
Ohjattu opetusharjoittelu normaalikoulussa. Sisältöalueina ovat opetuksen eheyttäminen ja eriyttäminen, opetus- ja oppimisprojektin suunnittelu ja toteutus, opetushallintoon perehtyminen, kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä oppilashuollon käytänteet.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
16 t
0 t
Pienryhmäopetus
15 t
0 t
Itsenäinen työskentely
185 t
0 t
Seminaari
6 t
0 t
Harjoitukset
48 t
0 t
Luennot: opetus- ja koulushallinto 10 h ja muu luento-opetus 6 h Seminaari: 6 h Harjoitukset: ohjattua omaa opetusta 48 h yksin tai tiimissä Pienryhmäopetus: yksittäis-, ryhmä ja vertaisohjaus 15 h Itsenäinen työskentely: Oppilaan oppimisympäristöihin tutustumista ja oppilaiden oppimisedellytysten kartoittamista 10 h, opetuksen suunnittelua, valmistelua, arviointia ja raportointia 120 h, kirjallisuuteen ja muuhun teoria-ainekseen tutustumista 25 h, posterin laatiminen 30 h. Tarkemmat sisällöt on kuvattu harjoitteluoppaassa.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Ohjattu opetusharjoitteluOsallistuminen opetukseen
9 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Opetus- ja koulutushallinnon luennotOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Itsearviointi ja oppilaitoksen palaute harjoittelusta. Opetusharjoittelua on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai harjoittelujaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Enkenberg, J. 2012. Design-suuntautunut pedagogiikka. Esitys eNorssin syysseminaarissa 6.-7.9.2012. Saatavana sähköisenä osoitteessa http://www.enorssi.fi/enorssiverkosto/asiakirjoja-1/2012-2013/enorssin-syysseminaari-6.-7.9.2012
Korthagen, F. and Vasalos, A. 2005. Levels in reflection as a means to enhance professional growth. IVLOS Institute of Education, Utrecht University & Institute for Multi-level Learning, Amsterdam, The Netherlands. Teachers and Teaching: theory and practive, Vol. 11, No. 1, February 2005, pp. 47-71. Saatavana sähköisenä osoitteessa http://kernreflectie.nl/Media/pdf/Levels%20in20%reclection.pdf